Katrin AlfredsdottirEmma
Rasmus Lind RubinToke
Jonas Eilskov JensenAlexander
Benjamin MolsingJohannes
Damon Anthony Phillips JerichowMathias

Når hævnen er for sød

Min bedste fjende er det seneste skud på stammen over dansksprogede ungdomsfilm, og den lægger sig forsvarligt op af andre film om mobning, som vi har set over de seneste par år. Baseret på den vældigt populære, men desværre for denne anmelder ulæste, bog "Nørdernes forvandling" af Thorstein Thomsen fortæller Ussing & Co. historien om Alf, som efterhånden er træt af at se bøllerne i klassen styre showet. Alf danser ballet, og han slår sig sammen med den kraftige bille-ekspert Toke i håbet om, at de sammen kan gøre en forskel. Alf har nemlig læst i sin søsters bøger om anime-helten Niccolo, der lægger sin fortid bag sig for at hævne sig på sine undertrykkere. På samme måde dropper Alf og Toke deres gamle liv og laver en helt særlig klub med det mål at få mobberne ned med nakken.

Mobningen i Min bedste fjende er reel nok og indledningsvist ganske realistisk skildret. I perioder spiller filmen som en yngre udgave Christian E. Christiansens effektive Råzone, men netop som det skal til at gøre rigtig ondt, drejer den fra i familiefilmens mere harmløse land og falder til ro i skildringen af de to drenges hemmelige klub, som langsomt bliver udvidet med nørder og tabere fra alle hjørner af skolen. Det er ikke en fatal beslutning, men det tager naturligvis noget af den brod fra fortællingen, som man ellers aner konturen af.

Til gengæld er der anderledes og spændende dynamik i brugen af manga-tegneserien om Niccolo, som drivkraft for drengenes projekt. Især fordi det 5. bind af serien ikke er kommet, da Alf og Toke starter deres klub – og derfor ved de ikke, hvordan Niccolos projekt ender. Det kan den voksne tilskuer nu godt regne ud, for det tager ikke længe, før den nyvundne magt stiger Toke til hovedet. Rollerne bliver vendt og pludselig står Alf over for sin bedste fjende i forsøget på at finde den rette balance i magtkampen i klassen. Filmen glider stille og roligt længere og længere over i fantasien, mens Toke antager form som den hævngerrige Niccolo med strithår og barske metoder overfor sine modstandere.

Som debatfilm rummer Min bedste fjende mange muligheder. Den havde været næsten ubærlig, hvis den havde holdt den hårde, realistiske tone hele vejen igennem, men den havde helt sikkert også stået stærkere. Nu er den endt mere tilgængelig, og den åbner stadig op for en god snak om klassedynamik, mens man stadig kan se den i ly af fiktionens trygge rammer. Alf og Toke kunne gå i en klasse i nærheden af dig, men de begivenheder som ender med at udfolde sig på lærredet hører til i fantasiens verden.

Hvilken dengang ukendt skuespiller brød igennem i Joel Schumachers Tigerland?