Julia Wentzel OlsenLise Mette
Emilie Werner SemmelrothSmukke Sally
Tommy KenterPolitimester Quist
Henning JensenBorgmester
Mille DinesenFrk. Friis

Både og og hverken enten-eller

Som anmelder er man for alvor gået galt i byen, når man befinder sig til en visning af Bob Bob Bølle Bob – Alle tiders helt. Filmen har med noget nær statsgaranti aldrig har været tænkt et liv som kritikerdarling, og derfor er det ganske naturligt, at man undervejs i 'løjerne' bruger noget af den rigelige spildtid til at genopfriske ens egen funktion. For selvfølgelig skal landets børn nok strømme mod billetlugerne lokket af Gunnar Geertsens bedagede, men fængende sange og Bølle Bob-figurens rebelske attitude – og hvis ikke de styres mod bedre alternativer skal de såmænd nok også føle, at de er blevet fornuftigt underholdt i de små halvanden time.
Denne anmeldelse må derfor nødvendigvis være rettet mod forældrene. Mod dem, som trods alt står med ansvaret for barnets tarv og udviklingen af en kulturel forståelse i en verden med masser af tilbud og flest på den billige nederste hylde. Jo, I kan vælge at følge børnenes ønsker og donere et par billetter til Bølle Bob på samme måde som aftensmaden også altid kan bestå af frysepizza og matadormix, men vid, at der er bedre og mere holdbare alternativer end disse lynproducerede folkekomedier uden hverken komik eller folkelighed. For filmene om Bølle Bob er, på samme måde som de tilsvarende serier om Min søsters børn og Far til fire, helt og aldeles afhængige af billetindtægterne. Den dag, publikum vælger at se andre film, stopper de på stedet med at lave dem.

Lars Høgsted
Hvorfor er det så, at Bob Bob Bølle Bob – Alle tiders helt er så dårlig? Primært fordi den lader sig nøjes. Den er, som Bølle Bob selv synger det, "både og og hverken enten-eller". Man læner sig op af tidens trend, der styres af de drøneffektive amerikanske High School Musical-film, som bestemt heller ikke er stor kunst, men som i det mindste har det tekniske niveau i orden, når dans og sang skal koreograferes. Rune Bendixens første Bølle Bob var en katastrofe, men i denne omgang er det rent filmtekniske niveau blevet hævet af den mere rutinerede og altid sympatiske Martin Schmidt, som over de sidste par år har fundet stor kommerciel succes i børnefilmens univers. Desværre er der altså tale om en musical, og så er det noget forstemmende, at den mangelfulde koreografi forsøges skjult med hurtige klip, mens børneskuespillernes manglende sangtalent nådesløst udstilles på lydsiden.
Bob Bob Bølle Bob – Alle tiders helt er dog også en komedie fra den brede folkekomediepalet, og her trækkes der på genrens mest fortærskede og lette greb, som dumme forbrydere, falde-på-halen-komik og rappe replikker. Det er alt sammen meget godt, hvis bare det blev leveret med overbevisning og tro på, at det virker. Men nej, Robert Hansen og Alexandre Willaume er larmende umorsomme som dumme bøller, komikken er uden timing og præcision – og slapstick er altså kun sjovt, når det times helt rigtigt. Eneste lille lyspunkt er at se Tommy Kenter genforenet med en kage, men den joke er spildt på alle, som ikke var i nærheden af eller læste Billed-Bladet efter den fatale Bodil-fest for snart mange år siden. Endelig er replikleveringen hæmmet af et manuskript og ikke mindst en række skuespillere, som simpelthen ligger under niveau. Det er stift, uengageret og hurtigt produceret – man mærker den hast, hvormed filmen er skruet sammen og kun Kenter og den loyale skolepedel spillet af Allan Olsen undgår det skingre, fordi de har filmens to mest afdæmpede roller.

Så vi efterlades med halvanden times børneunderholdning, som ser forsvarligt ud, fordi det i modsætning til forgængeren ligner en rigtig film, men som desværre stadig lyder og fungerer som en lynproduktion til at redde en sommerferieindtjening i land. Plottet er spagt og med en tilstræbt aktualitet om sommerens store nye modeord – Udkantsdanmark. Bølle Bobs skole i Lilleby skal lukke, fordi borgmesteren har solgt grunden til en kemikalieafbrændringsfabrik (ja, tak – så bliver man vist ikke ondere), men ungerne vil ikke acceptere lukningen og laver derfor en protestaktion og en musical som redder dagen. Det har ikke kostet mange servietter at skrue det plot sammen, men der er trods alt noget ufrivilligt morsomt over, at det er filmens grådige, kyniske og gennemført kapitalistiske figur, som er skurken – glem nu ikke ordsproget om sten og glashuse, hr. Grasten.
Gunnar Geertsens sange har stadig noget musikalitet, som ikke lader sig fornægte, men der går også repetition i den, når det er de samme sange, der skal spilles i hver eneste film, for at publikum kan huske, hvad det handler om - og så undrer det denne sikkert noget gammeldags anmelder, at en 12-årig pige skal synge en stor ballade om omsorgssvigt og en pornosurfende far som filmens romantiske højdepunkt. Det er altid godt med snert i teksterne, men her kommer det pludselig til at få en ubehagelig klang, som filmens ellers strengt kulørte candyfloss-univers slet ikke kan rumme.

Lars Høgsted
Så, kære forældre. Kig jer omkring blandt det store filmudvalg. Sørg gerne for at støtte dansk film, for den tanke er nemlig både nobel og nødvendig, men gør det ikke for enhver pris. Det er sørgeligt at tænke på, at Birger Larsens fine Superbror gik og kom stort set ubemærket, og tilsvarende at Giacomo Campeottos Storm også måtte se sig klart distanceret af andre lynproduktioner, for vi kan jo godt lave kvalificerede børne- og ungdomsfilm her i landet. Vær med til at vise danske børnefilmsproducenter, at I vil have kvalitet til jeres børn, ganske som I kræver det i forhold til fødevarer, børnehaver og legetøj – ja, følg Bølle Bobs eksempel og gør oprør mod dårlige beslutninger og kynisk kommercialisme. Her har I chancen – grib den!