Liev SchreiberTed Winter
Chiwetel EjioforPeabody
Daniel OlbrychskiVassily Orlov
August DiehlMike Krause
Hunt BlockU.S. President Lewis

Unplugged

Det er snart gået op for alle, at filmskabere med en kraftig computer nu om dage kan skabe hvilken som helst fantasi, de måtte ønske. Intet billede er for fantasifuldt, ingen handling for ekvilibristisk til at blive realiseret. Derfor er det også ganske rart, at der en gang i mellem søges tilbage mod rødderne, tilbage til noget håndgribeligt og måske næsten autentisk, som man oplever det i Salt, der bortset fra et par enkelte centrale action-scener er så old school og unplugged, som det er muligt i 2010. Også selv om der er tale om en fuldblods actionfilm med helte, skurke og halvanden times hektisk flugt. For Salt skriver sig med stilsikker effektivitet direkte ind i flugtfilm-historien, der stadig domineres af Andrew Davis’ <'>Flytningen samt til dels Bourne-trilogien, hvor hovedpersonen også var på en pulserende erkendelsesrejse mod en forståelse af egen identitet.

Således også Evelyn Salt. Kvindelig CIA-agent med ben i næsen og forsidepotentiale, som den slags jo har for vanen at have, når de spilles af selveste Angelina Jolie. Arbejdsdagen er lige ved at være færdig, da chefen kommer med en hastesag. En russer har meldt sig selv med en vigtig historie af afgørende betydning for nationens sikkerhed. Salt kan russisk, så hun får ansvaret for afhøringen, hvor russeren fortæller, at der er planlagt et attentat i New York et par dage senere, hvor den russiske præsident er på besøg. Ved at slå den russiske statsleder ihjel på amerikansk jord, vil forholdet mellem de to tidligere supermagter fryse til og alt vil gå galt.

Så langt så godt, Salt mangler bare en information. Hvem er den undercover-agent, som skal stå for attentatet? Svaret kommer prompte: "Evelyn Salt". Med dramaturgisk effektivitet som en slaghammer passeres point of no return – vores hovedperson er pludselig hovedmistænkt og potentielt undergravende for USA's fremtid. Og den slags mennesker har de gode amerikanere det med at slå hårdt ned overfor, så med kollegaen spillet af Liev Schreiber og chefen i form af Chiwitel Ejiofor i hælene samt efterhånden samtlige våbenføre mænd i Washington og New York må vores heltinde på en flugt, hvor vi efterhånden også bliver mere og mere i tvivl om, hvem hun egentlig er.

Der er i princippet kun en hovedregel for flugtfilm. De må ikke gå i stå. Der er simpelthen ikke tid til unødige pauser og stillestående forsøg på at give personerne baggrund og dimension. Alt skal afvikles i tempo. Præcis denne øvelse lykkes for den garvede instruktør Phillip Noyce, der med de to Jack Ryan-film med Harrison Ford i hovedrollen har vist, at han kan håndtere en slagfærdig actionfilm. For Salt holder ingen pauser, mens hun skridt for skridt prøver at overleve. At vi så også undervejs bringes i tvivl om hendes egentlige motiver og plottets rette sammenhæng er kun en bonus, og selv om man kan argumentere for, at castingen af en absolut A-liste-stjerne taler mod, at hun skulle være filmens skurk, så er netop Angelina Jolie så sammensat en personlighed, at man heller ikke helt kan afvise tanken.

En del i filmen – og ikke mindst slutbilledet – tyder på, at der er flere Salt-film i vente, hvis dette første kapitel viser sig bæredygtigt i økonomisk forstand. At slutte med en cliffhanger skaber altid en utilfredsstillende og uforløst stemning i en biograf, især hvis det ikke følges op. Den originale The Italian Job og ikke mindst Lars von Triers Riget II hører til de grelleste eksempler, men Salt er bestemt højt placeret på listen over frustrerende slutbilleder. Da første afsnit fungerer i forhold til alle de for genren væsentlige elementer, så må man alene for forløsningens skyld håbe, at energien kan fastholdes og personerne omkring projektet forblive de samme, så vi i en ikke alt for fjern fremtid igen blot kan læne os tilbage og lade os underholde på den måde, som kun Hollywood kan, i selskab med atletiske og opfindsomme Evelyn Salt.