Anmeldelsesdato:26-01-2010
Paul RuddPeter Klaven
Rashida JonesZooey
Jaime PresslyDenise
Jon FavreauBarry
Jane CurtinJoyce Klaven

Romantik mellem mænd

Mand møder mand og sød musik opstår. Netop derfor er den romantiske komedie I Love You, Man både typisk og original for sin genre: Vi bevæger os fra de første akavede dates til montagen af lyksalighed og glæde, stopper op for et ulykkeligt brud i forholdet og kører så muntert og sikkert mod den lykkelige genforening. Det originale er imidlertid, at det lykkelige par er to heteroseksuelle mænd. Medforfatter/instruktør John Hamburg twister smart Hollywood formularen, mens han følger den til punkt og prikke, og alle spiller med uden at fortrække en mine, hvilket gør den til et af sommerens bedste grin.

Skal vi være mandevenner?
Da den socialt kejtede ejendomsmægler Peter (Paul Rudd) indser, at han ikke har en eneste nær mandeven til at være sin forlover til sit kommende bryllup, må han begive sig ud på en række art mandedates. En pludselig tørst efter mandehørm er dog ikke det, der får den gennemført venlige fyr til at gå til de kammeratlige makroner. Først da han overhører hans forlovede Zooey (Rashida Jones) og hendes veninder sladre om, at han ingen mandlige venner har, tager han selv aktiv del i at finde en bonkammerat. Det er dog lettere sagt end gjort. For hvordan spørger en voksen mand en anden mand om han vil være venner uden at komme til at lyde som en, der gerne vil udvide venskabet til dobbeltsengen? Det store spørgsmål for den moderne mand i det 21. århundrede.

Apatow kopi
Eftersøgningen er hylende morsom og viser et drevent øre for den barske og bryske, men kærlige omgangstone mellem fyre i 20’erne og 30’erne, der normalt er varemærket for forfatter/producer/instruktør Judd Apatow. Imidlertid har Apatow intet med denne film at gøre, men det må være et uomtvisteligt bevis for hans succes og indflydelse på Hollywood komedien i disse år, at der nu laves Apatow-kopier. Og I Love You, Man er et bevis på, at selv kopien kan være ganske underholdende. Hamburg lader således sin historie blive på jorden i en Apatow-agtig virkelighed, der aldrig vender sig mod det absurde. Paul Rudd leverer Peter som en troværdigt nørdet, akavet fjummerik. Man kan øjeblikkeligt lide figuren, fordi hans venlighed aldrig køres ud i tegnefilmsagtige ekstremer.

At invitere en anden mand på date
Ved især at støtte sig til sin homoseksuelle lillebror (Andy Samberg) for hjælp, indleder Peter sig på en stribe møder med diverse mænd. Det går som man kunne forvente. Men under et åben hus for sin største klient Lou 'The Hulk' Ferrigno (der spiller sig selv) møder han den underlige, men fængslende Sydney Fife (Apatow protegéen Jason Segel fra Droppet af Sarah Marshall). De to mænd udveksler businesskort, og efter en del nervøse bekymringer og svedige håndflader mander Peter endelig sig op til at ringe til Sidney og spørge ham om, han har lyst til at hænge ud, så de kan lære hinanden bedre at kende. Selvom Sydney er lige så aggressiv som Peter er usikker, svinger de med det samme og tilbringer snart op til flere eftermiddage med at jamme i Sydneys mandehule af en garage. Men selvfølgelig sætter det også Zooey ud på et sidespor.

Romantisk mandehørm
Humoren i I Love You, Man kommer ved at se den kært anspændte tørvetriller Peter forsøge leve op til de sociale forventninger til en drengerøv – som Segels tilbagelænede macho fyr Sydney derimod excellerer i. Og ikke mindst se hvordan omgangstonen adskiller sig kraftigt fra kvindernes. På den måde bedriver den også en vis satire over Apatows helt særlige evner for moderne mandehørm. Rudd og Segel har hver især fænomenal komisk timing, men sammen slår det gnister, og det løfter et lidt svingende manuskript. Der er absolut ingen kemi mellem Rudd og Rashida Jones. Men det er netop også pointen. Den centrale kærlighedshistorie er udelukkende mellem de to mænd, og deres venskab afspejler elegant forløbet, de fleste romantiske komedier følger med deres centrale par. Den formular er netop hvad, der gør I Love You, Man så ustoppelig morsom. Platonisk, heteroseksuel manderomantik til glæde for begge køn.

Skuespillerne Jason Segel og Paul Rudd er centrale figurer i filmen, og derfor er det også fint, at de optræder så prominent på ekstramaterialet, som det er tilfældet. De deler kommentarsporet med filmens instruktør John Hamburg, og de fylder også godt i turen bag kameraet, som desværre er lige til den korte og overfladiske side. Fyldige afsnit med slettede scener og udvidede scener giver en god fornemmelse af arbejdet med at holde filmen nede på en fornuftig spilletid.