Anmeldelsesdato:03-02-2010
Malou ReymannBarbara
Julie Grundtvig WesterStef
Honey ShainNadia
Tina Gylling MortensenStore Annette
Trine AppelMette

Pigeliv

Hella Joof skifter toneart med denne hendes fjerde spillefilm og vender i øvrigt fint og velkomment tilbage til en trend med at navngive filmene efter kendte danske børnesange. For netop barndommens begivenheder er i centrum i Se min kjole, der lader sporene fra den moderne folkekomedie, som blev dyrket i både En kort en lang, Oh Happy Day og Fidibus, ligge tilbage og anderledes hårdtslående bevæger sig ned på niveau med og helt tæt på fire piger, hvis livsbane har fået nogle gevaldige kursændringer meget tidligt i forløbet.

Overordnet behandler Joof misbrug af piger og kvinder i Se min kjole, og specifikt samler det sig om den stærke kvartet med Charlotte som den moderlige og livskloge, Barbara som den tavse og indesluttede, Nadia som kogeren med et stort hjerte og Stef som den svigtede og hårdkogte. Deres fælles forum er det åbne behandlingshjem, som Charlotte ankommer til efter åbningsscenens selvmordsforsøg ("eller var det det, man kalder et råb om hjælp?"), og deres fælles last er varierende grader af misbrug, som de lidt for forstående pædagoger forsøger at hjælpe dem af med.

Ved den første fært af frihed stikker de fire piger imidlertid af. Flugttrangen er størst hos Charlotte, og de andre følger med, fordi det eneste faste holdepunkt i deres verdener af hurtige blowjobs, savnet af en tvangsforflyttet datter og rituelle cutter-seancer i hemmelighed på toilettet, er hinanden. Styrken ligger ikke i systemet eller i familierne, der som hovedregel er kernen til det svigt, som har ført dem ud i misbrug, men hos hinanden. Deres forhold er hele bindemidlet i filmen.
Flugten går på kryds og tværs af Fyn, hvis man følger med i geografien, som primært er bundet af produktionens finansiering, hvor Film Fyn-puljen har spyttet i kassen, og de har alle et eller andet opgør i bagagen, som det er på tide at pakke ud. I ægte road-movie-stil følger vi pigerne på både voksen- og børnebesøg på vej mod et Fanø, der ender med at antage mytologiske konturer.

Se min kjole har meget, der taler for sig. De fire piger er helt tæt på deres figurer og spillet opleves nært på og ægte. Til gengæld kæmper de med et noget skematisk og til tider ret konstrueret manuskript, som især i den sidste halvdel har en ærgerlig tendens til at splitte pigerne op i mere eller mindre selvstændige historier – og her bliver det tydeligt, at det kun er Charlotte og Barbara, der har historier af tilstrækkelig tyngde. De to andre piger er fine biroller, men kommer aldrig rigtig til at leve som sig selv. Især Stef-figuren aner man langt mere potentiale i, end der egentlig bliver forløst.

Det mekaniske i plotafviklingen træder til, da vi efter den lette indledning med frække replikker og levende, autentisk miljøskildring skal komme længere ned under overfladen på vores figurer. Vi kan godt regne ud, at de alle har en skæbne med fælles tråde, og det peger mod overgreb i en helt ung alder. Eneste undtagelse er Nadia, som mere blot er uansvarlig og viljesløs, fordi hun konstant vender tilbage i de samme fælder, som livet tålmodigt sætter op for hende. Måske derfor ender hun også som filmens mindst interessante. Men de andres baggrund skal forklares. Det sker i scener, som virker sært konstruerede til at passe til netop dette formål. Lige så naturligt som åbningen forløber, lige så kunstigt og dramatisk rundes filmen af. Tanken har været at se, hvad der skete, hvis pigerne udover at skulle nyde den genvundne frihed og finde formålet i en verden uden systemets grænser, også blev sat i fuldstændig fremmede rammer – men det forløses ikke til fulde. Især en aftenseance på en herregård, hvor alkoholen ryger ind og hemmelighederne ud, mens den ene savlende liderbuks af en mand efter den anden gør tilnærmelser, bliver en temmelig anstrengende, ensidig og bastant affære.

Pigernes historier og emnet i al almindelighed kunne godt have fortjent en lidt strammere styring i de sidste og afgørende omgange af den livets boksekamp, som Hella Joof med hjertet på så afgjort helt rette sted skildrer. Mandefiguren får ikke mange chancer, men det er trods overforsimpling til at leve med, fordi det i de fire pigers tilfælde er fuldt forståeligt, hvis de har tabt troen på det modsatte køn – men det havde klædt portrættet af dem, hvis det havde fastholdt en tro, autentisk tone og fokus på dem som personer i stedet for at kaste sig ud i et kontrastfyldt spil mellem omgivelser og indhold, som ender med at fortynde historierne og forstyrre pointerne.

Intet ekstramateriale - og det undrer ærligt talt lidt, da man snildt kunne have produceret en masse relevant om filmen og emnet.