Anmeldelsesdato:02-02-2010
Anette StøvelbækAnne-Lise
Valdemar TjarnøBud
Benjamin Katzman HasselflugBruse-Kurt
Caspar PhillipsonDr. Petter
Kit EichlerStatsministeren

Norsk samfundssatire

Hvem er i grunden vigtigst i samfundet? Lægen, statsministeren eller gaffeltruck-føreren? Den norske animationsfilm Kurt blir grusom baseret på Erlend Loes prisbelønnede "Kurt-romaner", forsøger at besvare det filosofiske spørgsmål med barnlig samfundssatire.

Kurt er en helt almindelig mand. Han kører gaffeltruck, som andre kører racerbil, har en moustache, der ændrer form efter Kurts humør og er far til en konservativ yuppie-dreng, en goth-pige der hører ”Satan-musik” og lille Bud der går i Rudolf Steiner-børnehave. Måske er Kurt ikke så almindelig alligevel. En dag flytter dr. Peter ind ved siden af Kurts hus i forstaden og hyrer hurtigt Kurts kone Anne-Lise til at designe en ny swimmingpool. Også Kurts børn begynder at få lift til skole i dr. Peters bil i stedet for at sidde med på Kurts gaffeltruck. Kurt bliver jaloux og kommer ved et tilfælde til at bilde omverdenen ind, at han også er læge, men der går ikke længe, før sandheden indhenter Kurt.

Kurt er den lille mand mod systemet. Overalt i det lille forstadsmiljø med geometrisk-trimmede ligusterhække ulmer uretfærdigheden og klassesamfundet. Dr. Peter har penge nok til skødesløst at smadre sit flyttelæs ind i Kurts hus for derefter at kaste et bundt erstatningspenge ind gennem murbrokkerne. Dr. Peter har alt det Kurt ikke har, inkl. en personsøger, der viser, hvor vigtig han er. Men ingen er så vigtig som den barmfagre statsminister. Hun anerkender vigtigheden af Kurt og gaffeltruckførere, men med et ego lig med bh-størrelsen, har landets leder heller ikke meget til overs for Kurt. Kurt er den lille mand på samfundets bund, og som sådan er ”Kurt bliver grusom” en stor samfundssatire.

Politiet giver enormt store bøder, pædagogerne er småskøre, børnehaverne er faldefærdige, hospitalerne giver ikke patienterne særlig ”passende” behandling og i en valgkampagne spænder kandidaterne bogstaveligt talt ben for hinanden. Humoren er charmerende, men også spydig. Forfatter Erlend Loes ironiske og stærkt overdrevne komik gør filmen sjov og giver ikke kun børnene noget at tænke over.

Kurt blir grusom er en norsk animationsfilm, og det gør ikke spor. For selv om Kurt går amok med norsk osteskærer og bliver grusom i noget, der ikke kan være andet end Oslo, er det danske stemmearbejde godt udført, og humoren er skandinavisk universel. Problemer med sundhedsvæsenet, barneplejen og en generel irritation over politikere er bestemt ikke forbeholdt folk, der spiser brun ost og står på langrendsski. Filmen er produceret i samarbejde med danske A-film, der står bag Terkel i knibe og Rejsen til Saturn, og selvom Kurt blir grusom ikke er lige så provokerende og dermed ikke fanger den brede tween-skare, kan slægtskabet i den ekstreme stil og humor sagtens mærkes.

Kurt bliver grusom er baseret på to af Loes grafiske romaner. Selv om filmen kun er 70 minutter, kan den godt virke lang, fordi historierne springer rundt omkring. Fra en gaffeltruck-konkurrence og striden med dr. Peter til en homoseksuel sømand og et statsministervalg kan det hele virke lidt rodet, og det er svært at følge den røde tråd. Det kan her diskuteres om Kurt ikke ville fungere bedre som tv-serie, da de vanvittige handlingsforløb fungerer bedre i små lette doser. Historien bliver dog afrundet til sidst og hvis man blot er lidt tålmodig og legesyg nok, er Kurt blir grusom en charmerende moralehistorie med lussinger til selvhøjtideligheden.

Meget, meget overskueligt ekstramateriale med en musikvideo samt trailers. Og så er der mulighed for at se filmen med både norske og danske stemmer.

Hedi20/4
Creative Control20/4