Mads MikkelsenOne-Eye
Jamie SivesGorm
Gary LewisKare
Ewan StewartEirik
Alexander MortonBarde

Apocalypse Then

Danske Nicolas Winding Refn er en af landets mest interessante filminstruktører. Fra hans dynamiske debutfilm Pusher fra 1996 har han i stigende grad eksperimenteret sig gennem filmsprogets etablerede virkemidler med altid interessante om end ikke nødvendigvis entydigt vellykkede resultater til følge. Man glæder sig altid til at se, hvad den autodidakte instruktør har fundet på – og det ændrer den konsekvente Valhalla Rising bestemt ikke på.

I højere grad end en selvstændigt vellykket vikingefilm skal Valhalla Rising ses som endnu et skridt på Winding Refns filmiske udviklingsrejse, hvor man fornemmer et projekt fra debuten og frem, der går på at skrælle de overflødige lag af hans fortællinger, så vi kommer helt ned og rører ved materien i de klassiske fortællinger, som han typisk kaster sig over. Gradvist er hans film blev renere og hele tiden mindre afhængige af forsiringer og unødig staffage. I stedet udtrykkes hovedpersonernes følelsesliv så usminket som muligt på lærredet, og det garanterer næsten altid en stærk og dramatisk oplevelse.

Vi så ham senest gøre det på det begavede britiske bestillingsarbejde Bronson, hvor handlingen stort set var sløjfet til fordel for en skildring af den engelske livstidsfange Charles Bronsons selvbillede, og tilsvarende er det rene plot i historien om vikingen One-Eye i Mads Mikkelsens majestætisk tronende skikkelse reduceret til et absolut minimum. Gennem 6 stringente kapitler kommer vi i Valhalla Rising på en rejse ud i det ukendte i et univers, hvor overlevelse stod øverst på dagsordenen og alt udenfor de hjemlige rammer var omgærdet af frygt og mistro.

One-Eye er fange hos en høvding, der bruger ham til at udkæmpe kampe mod andre høvdinges krigere. Et nådesløst tidsfordriv i det regnfulde skotske højland, der har lagt brutal baggrund til optagelserne, men også en tidlig form for valuta, hvor de gode krigere kunne handles mellem høvdinge. Således bliver One-Eye også handlet, og hans nye ejer undervurderer den stumme, en-øjede krigers blinde blodtørst, så snart er One-Eye på fri fod kun i selskab med den dreng, som har fodret ham i hans tid i fangenskab. De støder på en gruppe ny-kristne, som har tænkt sig at rejse med båd til Det hellige land, og med blikkene fulde af skepsis og årvågenhed begiver det umage selskab sig af sted.

Ganske som en anden hovedfilm indenfor 'rejsen op af floden'-film – Francis Ford Coppolas mesterlige Dommedag nu – så fortaber plottet sig undervejs op af floden, for vandvejen er naturligvis et billede på den vej ind i de rejsendes eget sind. Kun udstyret med en vag forestilling om, hvad korset, de bærer, rent faktisk betyder, og i håbet om at Guds ånde vil føre dem den rette vej, så er det intet under, da det viser sig, at floden måske lige så godt kan føre til det sted, som de alle regner med, at One-Eye kommer fra – Helvede.

Der tales ikke meget i Valhalla Rising, og når der ytres noget, sker det i bastante udmeldinger, der ikke minder det mindste om replikker i en dialog – men det er naturligvis med vilje for i stedet for at kopiere forbilleder som Dommedag nu og den ligeledes beslægtede Gladiator, så stiliserer Winding Refn sin vikingefilm til det ekstreme. Det skal naturligvis nok virke afskrækkende på dem, der havde håbet på en plotdrevet historisk storfilm – og, indrømmet, er der da også øjeblikke undervejs, hvor man tager sig selv i at glide over i en halv-meditativ tilstand – men som kunstnerisk udtryk føles det på samme tid langt mere tilfredsstillende. I nogle af de mest dramatiske billeder i nyere dansk film placerer Winding Refn sig i et par snævre kredse i dansk filmkunst. Dels som æstetiker på linje med de mest konsekvente som Lars von Trier og til dels også en Jytte Rex, men samtidig som dramaturgisk minimalist, der viser hvor lidt, man egentlig behøver for at lave et fuldt tilfredsstillende filmisk kunstværk. Man vil på ingen måde undvære Winding Refns filmiske eksperimenter, og Valhalla Rising føjer sig fornemt til en konsekvent auteurs samlede værk af usminkede genrefilm.