Anmeldelsesdato:26-04-2010
Birgitte Hjort SørensenBeate
Nikolaj Coster-WaldauSeverin Gertsen
Steven BerkoffJack Pudovski
Nicolas BroMikael Feldt
Peter SchrøderJacobsen

Jensen & Jensen

Tomas Villum Jensen og Anders Thomas Jensen. To danske filmnavne, der nok klinger godt sammen, men som også har samarbejdet om de sidste års sorte komedier Solkongen og Sprængfarlig bombe. Makkerparrets projekter lugter af Hollywood i den hurtige og uhøjtidelige komik og gør grin med det danske filmmiljø, hvis det endelig skal være 'dansk'. I Ved verdens ende søger Jensen og Jensen atter ud af Danmark, men spørgsmålet er om de virkelig kommer så langt som titlen antyder.

Nordisk Film - Ben Rothstein
Adrian er kriminalpsykiater og ikke-ryger. Det påstår han i hvert fald selv. Men psykiater er han mest kun blevet for at leve op til farens forventninger, og ikke-ryger er han kun, når nogen kan se ham. En dag i Indonesien bliver et dokumentarhold fra BBC skudt ned af danskeren Severin Gertsen, som påstår, at han kun gjorde det for at beskytte den blomst, der kan give ham evigt liv, hvis han spiser bladene. Severin er, ifølge ham selv, 129 år, og Adrian tager derfor, på farens anbefaling, sammen med sin lyshårede sekretær til Indonesien for at erklære Severin sindssyg og få ham hjem til Danmark. Men både militær og gangstere vil have fat i den sjældne blomst, så Adrian, Severin og sekretæren hænger på hinanden.

Ved verdens ende starter meget ikke-dansk i en indonesisk jungle, hvor BBC-holdet vil filme en sjælden frø. Der er ikke en eneste dansker til stede, dvs. lige indtil Nikolaj Coster-Waldau med hulemandsskæg plaffer alle ned uden at fortrække en mine. Åbningsseancen er både sjov og chokerende og meget sigende for hvad resten af filmen gerne vil være: Sjov og chokerende. Det lykkes desværre kun med jævne mellemrum.
Langt væk fra junglen har vi Adrian i Danmark. Han har leverpostejfarvet sideskilling, går i grå bomuldsstrømper og brune Ekko-sandaler og tumler med neurotisk berøringsangst. Nikolaj Lie Kaas, der spiller Adrian, bliver smidt ud i den ene umulige forhindring efter den anden: Tortur, skuddueller, fængselsudbrud osv. Det er i mødet mellem Adrian og den store vilde verden, at humoren opstår. Lie Kaas viser komisk talent i små detaljer, når han danser undvigende væk fra insekter i junglen; god timing, når han prøver at overtale Severin fra at hugge flere bregner ned og akavet situationshumor, når han skal forklare et stoppet toilet overfor indonesisk hotelpersonale. Det kniber mere med at se meningen med Adrians følgesvende Severin og blondinen Beate. Coster-Waldaus karakter fejler ikke noget, men problemet ligger i måden, han bliver brugt på, eller rettere, måden han ikke bliver brugt på. Severin er en mystisk actionmand der hele tiden presser historien fremad ved at bryde fri af skurkenes greb og skyde vildt omkring sig. Enkelte gange har Lie Kaas og Coster-Waldau ping-pong-humor, men efter at have set filmen, er der noget utilfredsstillende ved følgeskabet og skattejagten.

Nordisk Film - Jan Richter Friis
Birgitte Hjort Sørensen har i rollen som Beate så meget bimbo-faktor, at det halve ville være for meget. Inspirationerne fra Indiana Jones og Romancing the Stone er lette at spore, men det kvindelige sidekick og den romantiske historie fungerer ikke i dette actioneventyr. Beates overgange er meget dårligt skildret, så hun umotiveret går fra at være dum som et bræt, til at være oprørt, til at være forelsket og tilbage til at være dum som et bræt igen. Der mangler et glimt i øjet til at fremhæve ironien, men Villum Jensen mister grebet i legen med genrer. Det virker i det hele taget som en halvfærdig film. Hvorfor kan Adrian gentagne gange overmande professionelle lejesoldater, når han ikke kan håndtere, at Beate lægger hånden på ham? Hvorfor kører Adrian, Severin og Beate på flugt i en diplomatbil, når den danske ambassadør netop har sagt, "denne samtale har aldrig fundet sted". Det hele roder sammen og filmen fortaber sig til sidst i naturbilleder fra den store jungle og humorløse skududvekslinger.

Der er masser af store skuespillere på sidelinjen. Nicolas Bro, Søren Pilmark, Ulf Pilgaard og Birthe Neumann for at nævne nogle få. De bidrager alle til sjove øjeblikke, men kernehistorien er hverken så spændende eller underholdende, som filmen lover. Et miskmask af b-film-action, kold romantik, sort humor og Tarantino-inspireret dialog står tilbage, når støvet er faldet til jorden. Sjov, men ikke sjov nok. Chokerende, men ikke chokerende nok. Et lille skub til det konservative danske filmmiljø, men ikke særlig veludført.

Ekstramaterialet består af muligheden for at se filmen med undertekster for hørehæmmede suppleret med en halv times dokumentar om optagelserne. Det virker som en lidt forhastet udgivelse af en stor og dyr dansk produktion, som aldrig helt fandt sit publikum i biograferne.