Anmeldt af:Mia Brygger

Rooney MaraNancy Thompson
Kyle GallnerQuentin
Katie CassidyKris
Thomas DekkerJesse
Kellan LutzDean

Et sandt mareridt

Genindspilningen af Wes Cravens klassiker fra 1984, der introducerede verden for en ny gyserfranchise med et af de mest markante filmmonstre i nyere tid i front, har vist sig at være et sandt mareridt og ikke af den gode slags. Den debuterende instruktør Samuel Bayer har lavet musikvideoer de sidste mange år, heriblandt Nirvanas "Smells like Teen Spirit", og har takket være producer Michael Bay og Platinum Dunes’ projekt med at genindspille gamle horrorfilm, fået chancen på det store lærred. Forsøget føles halvhjertet, og det mærkes tydeligt, at han aldrig har lavet noget, der varer længere end 4-5 minutter. Det er dog ikke her, hunden egentlig ligger begravet; snarere i manuskriptet, der hovedløst har valgt at fokusere på den ret så banale historie om Freddy Kruegers forvandling fra menneske til monster og nedprioriteret det fantasifulde skrækunivers, som den oprindelige instruktør Wes Craven gav os, hvor den legesyge og uforskammet frække Freddy regerer. Når man efterfølgende finder ud af, at den ene af manuskriptforfatterne har forfattet gyserfilm som Araknofobi, Cape Fear og Wolf, som bestemt er ment for et post-teen publikum, giver følelsesdramaet vi udsættes for mere mening, og samtidig giver det endnu mindre mening, at han overhovedet har fået jobbet.

Elm Street – det nye Wisteria Lane
Dean lider af mareridt og ender uheldigvis med at føre en kniv henover sin strube på den lokale diner lige foran alle de andre unge mennesker. Så begynder Kris at få ubehagelige drømme og derefter Jesse, Quentin og endelig Nancy, vores hovedperson, der sætter sig for at løse mysteriet om den væmmelige mand i den stribede sweater, der forpester deres drømme. Handlingen slæber sig af sted; for det første fordi det er en meget simpel historie og for det andet fordi forfatterne forkrampet forsøger at spinde mere drama på mysteriet end plottet kan bære. Det bliver kedeligt i længden at se de unge mennesker gå i forfald, fysisk såvel som mentalt, mens de i sneglefart finder frem til den, metaforisk set, døde hunds begravelsesplads. De fleste af de unge skuespillere er blevet set i diverse gyserfilm før, men formår alligevel med deres ubegejstrede og hule ageren at få Heather Langenkamp (som overspillede Nancy i den originale film) til at ligne et ægte skuespiltalent. Det er i sig selv en formidabel bedrift, men næppe en ønskværdig én.

Søvndyssende
Man ved, det står slemt til, når tankerne med jævne mellemrum vender tilbage til Robert Englund og hans tidløse fortolkning af den karismatiske Freddy, der kunne skræmme sine ofre, vække deres afsky med sine perversioner og gebærde sig med vittige ordspil i samme åndedrag. Englund bragte en troværdighed til rollen, der passede til sit univers af grænseløse drømmelandskaber og grænseløs rædsel, der konsekvent fulgte i dets kølvand. I 2010 er drømmene blevet rippet for farve og fantasi, og de stemningsproppede gustne billeder af en forladt skole med en mørk fortid er ikke nok til at sætte Freddy i den hovedrolle han gennem de sidste 26 år har gjort sig mere end fortjent til. Han er blevet nedskåret og ender i en birolle med en snerrende Jackie Earle Haley i det klassiske kostume. Endimensionel og ude af stand til at få et ordspil over sine forbrændte læber. Det er mareridtet, som A Nightmare on Elm Street kan byde på. Resten lumrer af et gennemsnitlig hollywoodprodukt med masser af penge på lommen og ikke meget andet.