Black Hawk Down

Armadillo

Varighed:100 minutter
Instruktør:Janus Metz Pedersen

Premieredato:27-05-2010

Krigens sande ansigt

Krig er uafvendeligt og irreversibelt. Det er naivt at tro, at kloden nogensinde vil sameksistere uden væbnede konflikter, men da handlingerne i en krigssituation ikke står til at ændre, er det så meget mere vigtigt, at krigen kun vælges med eftertanke og kun når ingen anden løsning er mulig. Danmark er en nation i krig. Som del i den internationale styrke i Afghanistan forsøger vi sammen med en række andre nationer at sætte Taliban ud af spillet og sikre fodfæste for et demokratisk styre formet efter vestligt forbillede. Debatten om, hvorvidt vi bør være krigsførende nation langt fra egne kyster, blusser med jævne mellemrum op på politisk plan, men har danskerne egentlig taget ordentlig og seriøs stilling til, hvad det vil sige at sende styrker ud i verden?

Nordisk Film - Lars Skree
Nu får vi som befolkning endnu en brik til det brogede billede bag den danske krigsindsats – og på mange måder den vigtigste brik overhovedet. Et indblik i livet ved frontlinjen i den turbulente Helmand-provins, hvor britiske og danske styrker befinder sig ganske få kilometer fra Taliban-styrkerne i en konstant dyst på militære muskler. Taliban tager rollen som den mobile guerilla-hær, der ikke spiller efter regelbogen dikteret af de internationale konventioner, og Den internationale styrke er den godmodige elefant af et maskineri – overlegent på isenkram, men bundet på hænder og fødder af regler om hver eneste handling i en kampsituation. Det er et indblik befriende renset for politiske paroler eller bagkloge betragtninger fra de trygge danske kyster. En nøgtern skildring af, hvad det betyder for en gruppe unge danske rekrutter at blive sendt til en forpost midt i krigen, midt i usikkerheden, midt i kedsomheden – både på godt og på ondt.

Den danske instruktør Janus Metz og hans heltemodige fotograf Lars Skree tog i tre omgange ned til det danske Hold 7 under deres udstationering i Helmand. Vi følger enkeltpersoner fra gruppen – fra samtalerne med de uforstående forældre ved køkkenbordet over ankomsten til det nye eventyr og endeligt helt ned i den beskidte skudveksling i et par grøfter, som nåede at skabe en masse postyr i det danske mediebillede på grund af brugen af ordet "likvidering". Det er en dannelsesrejse for de unge mennesker gennem uvante følelser skjult under maskulin 'bravado', en så sandelig også for biografgængeren, der nu får sat billeder og ord på de situationer og følelser, som man møder i sandhøjde, når landets ledelse træffer beslutning om at gå i krig.

Nordisk Film - Lars Skree
Og hvilke billeder! Armadillos vel nok væsentligste scoop er fotograferingen ved Lars Skree, der både formår at være kunstnerisk fuldt forsvarlig med enestående indstillinger og samtidig så nærværende, at vi ikke misser et eneste ansigtsudtryk foldet i forkrampet koncentration. Man fornemmer faren lure, når kameraet sammen med soldaterne på patrulje søger dækning for en uventet beskydning, og man kan kun beundre en så kølig kombination af mandsmod og kunstnerisk overskud. Der må være en helt særlig kategori af priser reserveret et arbejde af den type. For det er netop gennem Skrees fotografering, at vi får adgang til situationer og reaktioner fjernt fra, hvad en pr-afdeling ville tillade adgang til. Han fanger den skjulte frygt for det ukendte, spændingen ved udsigten til noget 'action', tristessen i de lange ventetider og det pubertært nervøse da adrenalinen endelig udløses i egentlige kamphandlinger. Og netop adrenalinsuset spiller en helt afgørende rolle i skildringen af både den konkrete gruppes handlinger og – på et større plan – i skildringen af krigens fascination helt generelt. Vi både den drengede entusiasme og den brutale sandhed, der udgør krigens to modsatrettede ansigter.

Janus Metz holder sig behørigt fra at dømme og konkludere. Vi er så fjernt fra Michael Moores indoktrinerende konspirationsteorier i Fahrenheit 9/11, som man overhovedet kan komme. For Armadillo kommer ikke med en instruktørs tydelige politiske holdning som redningsvest; den magter, hvad egentlig ganske få dokumentarfilm er i stand til: Den fremlægger en virkelighedsgengivelse med stor relevans for hele befolkningen åbent, nysgerrigt og velproduceret – og lader det så ellers op til tilskuerne at bruge de nye erfaringer i dannelsen af deres eget verdensbillede. Af samme grund har også både fortalere og modstandere af Danmarks deltagelse i Afghanistan set filmen med positive, men for begge parter mere velinformerede øjne. Ganske som krig er uafvendeligt og irreversibelt, så bør Armadillo blive det samme som et obligatorisk biografbesøg for enhver stemmeberettiget borger i et krigsførende land og som bærer af en indsigt, der forankrer sig i tilskueren for evigt. Nu er vi informeret – så er det om at tage stilling.