Anmeldelsesdato:24-01-2001
John CarradineDr. Bernardo
Lou JacobiSam
Louise LasserGina
Anthony QuayleKongen
Lynn RedgraveDronningen

….But Were Afraid To Ask

Woody Allen startede sin karriere med en række crazy-komedier, hvor den tidligere stand-up-komiker slap sin gale fantasi løs i mildt sagt bizarre omgivelser. Den yderst frie filmatisering af David Reubens bog om seksualitetens mysterier blev en af de sidste gange, vi så Allen på helt fri line, men det gør bestemt ikke filmen mindre sjov.

En sløv start
Everything You Always Wanted To Know About Sex består af 7 forskellige kortfilm, som hver tager et enkelt spørgsmål op, og det siger sig selv, at det kommer der ingen sammenhængende film ud af. Derfor stilles der relativt store krav til hver enkelt afsnit; krav, som Allen ikke altid kan leve helt op til. Den første stump film besvarer spørgsmålet: ”Do aphrodisiacs work?”. Vi er ved et middelalderligt hof, og Woody Allen er narren, som skal forsøge at komme i seng med dronningen. Stilen er en ujævn kombination af Monty Pythons Jagten på den hellige gral og almindeligt Allen’sk småsludder – og som indledning er den lumsk umorsom.

Mand og dyr
Til gengæld har Allen fundet den helt rette hovedperson til den næste film, ”What is sodomy?”. Den elskede komiker Gene Wilder er ganske enkelt uovertruffen som lægen, der forsøger at kurere en patients dybe forelskelse i et får ved at tage enesamtaler med fåret. Det ender naturligvis med, at Wilder falder pladask for den kaukasiske uldtot – og en højst bizar affære bliver indledt. Det er især det ærlige underspil fra Wilder, som hæver afsnittet op over mange af de andre.
Filmhistorikere kan fornøje sig med afsnittet ”Why do some women have trouble reaching an orgasm?”. Afsnittet, der var lige ved at ryge ud af filmen, er en grum og fuldstændigt nedtonet parodi på italiensk film i 60’erne og 70’erne, som Antonioni og Bertolucci tegnede den. Stilen er gennemført med overdrevent kunstige kulisser, dårlig italiensk eftersynkronisering og en overflod af manerer. Meget morsomt, eller nærmest uudholdeligt kedeligt.

Flere parodier.
”Are transvestites homosexuals?” - et godt spørgsmål, som ikke helt bliver besvaret i den noget hektiske 70’er-udgave af Meet the Parents. Svigerforældrene skal mødes for første gang, og det går galt. Stilen er afdæmpet screw-ball, men humoren har svært ved helt at trænge igennem. ”What are sex perverts?" er derimod en virkeligt veloplagt udgave af det klassiske amerikanske tv-show What’s my line, komplet med den rigtige vært Jack Berry. Som tv-parodi fungerer afsnittet godt, selvom det har svært ved at holde stilen hele vejen igennem. Gyserfilmen får et veloplagt rap over nallerne, da det store monster fra The Blob bliver erstattet af et hærgende kæmpebryst i et rablende galt besøg hos John Carradine som sex-forsker, og endelig topper Woody Allen den blandede pose filmiske riffs med mesterstykket, en gennemført udgave af forførelse og sex set fra kroppens indre. Det avancerede maskineri styres naturligvis af Kontrolcenter Hjerne, hvor bl.a. en ung Burt Reynolds huserer, og herfra udgår der kommandoer til alle andre dele af organismen. Woody Allen er i sit es som neurotisk sædcelle, der ikke er helt sikker på, om han kan huske alt fra undervisningen. En ren perle.

Woody Allens baggrund for at lave 6 kortfilm over David Reubens bog er i høj grad en kommentar om det problematiske i at beskrive sex i rent kliniske termer. Umiddelbart er der ikke stor sammenhæng mellem de stillede spørgsmål og Allens svar, men netop i forvirringen og opløsningen af det informative i filmen ligger styrken. Der er ikke særlig megen vellykket sex i filmen, og det bedste råd, man får med hjem, er snarere, at der ikke findes nogle brugbare regler. Oven i denne anti-lektie har Woody Allen fået chancen for at gå amok med filmiske referencer og løse indslag. Et par stykker havde man nok levet foruden, men det er prisen for at more sig næsten kriminelt meget over hans mange, dybt originale angreb på klassiske filmgenrer. Det kunne nutidens fantasiløse plagiatører godt lære noget af.
Chancen for at se filmen igen skyldes, at den netop er udgivet på DVD fra Nordisk Film. Det er gjort med rimelig succes, filmens alder taget i betragtning, men der er ikke noget ekstramateriale at komme efter udover den originale biograftrailer, som kun har samlerværdi.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem spiller Julia Roberts’ bøsseven i My Best Friend's Wedding?