Anmeldt af:Alexander Vesterlund

Mille DinesenFru Flinth
Mathilde Høgh KølbenAmalie
Sebastian KronbyJan
Lasse Guldborg KamperMichael
Frida Luna Roswall MattssonPusle

Nu må det stoppe!

Jeg ville principielt gerne skrive noget godt om Min søsters børn vælter Nordjylland og vise, at voksne godt kan være med på sjov og ballade. Det er jo aldrig sjovt at virke mavesur. Og inden jeg kommer for godt i gang med min svada, vil jeg udråbe mig selv som absolut tilhænger af fjollede komedier, gerne for hele familien. Det må gerne være plat, det må gerne være åndssvagt og overdrevet. Så er dét ligesom på plads.

Sandrew Metronome - Henrik Ohsten
Men der må for pokker da også være et eller andet, man kan hive ud af filmen og ud af biografen. Om ikke andet et lag bag overfladen, der faktisk har noget at sige. At der bag den harmløse komik er noget på spil for nogle mennesker, at publikum faktisk respekteres. Det er ikke et særlig elitært krav. Det er blot almindelig respekt for gode historier og det, de kan gøre ved os. Selvom de er pakket ind i spas og først og fremmest bare vil more. Når de har dét, kan de være fantastiske ting for børn og voksne, uden at de af den grund mister det letbenede, det komiske.

Ja ja, det er bare film, siger du måske. Og sådan må holdet bag Min søsters børn vælter Nordjylland også have tænkt. Mine damer og herrer, Min søsters børn vælter Nordjylland er simpelthen filmisk kalkule af værste skuffe. Den smider sig lunt i rækken og lever udelukkende på sit gode navn, der skal spores tilbage i 60’erne. Modellen virker jo, og så er det bare ud over rampen. Med lidt uhygge, noget falde-på-halen-komik og en hel masse gæve replikker. Men der skal altså mere end et "OMG" (Oh my God, red.) til at gøre filmen til en meningsfuld opdatering. Der er snarere tale om en form for desperat filmisk førstehjælp.

Sandrew Metronome - Henrik Ohsten
Formlen er således: De voksne leger børn, og børnene viser sig at være klogere end de voksne. Det dramatiske drive bygger på helt og aldeles usensationelle ting, der bliver blæst op i skyerne, som når børnene skal vinde Fru Flinths hjælp ved at forbedre hendes golfhandicap – en scene, der bliver trukket ud i en pinefuld uendelighed. Resultatet er ikke mere ophidsende end vuggestuebørn der leger far, mor og børn for hundredeogsyttende gang. Når det er sagt, ville det være forfriskende, hvis filmen indimellem havde bare en flig af det eventyr, som børn kan have i deres hoveder. Det har den absolut ikke. Helt pinligt bliver det, når filmen også lige vil liste lidt romantik ind ad bagdøren for de lidt større børn. Pludselig er der violiner og umulige følelser.

Også i selve plottet skal idyllen ironisk nok genoplives, når Onkel Erik skal skrive en doktorafhandling om familieværdier. Samtidig står denne idyl tilbage som en morale, der vist nok handler om, at børn og voksne kan finde sammen i krisesituationer. En fin nok pointe, der dog ikke udfoldes i andet end en lang række krampagtigheder, der efterlader moralen komplet udokumenteret. Det hele er så gennemsyret ufrivilligt parodisk, at selv børn – taknemmelige som de kan være – trods alt må kunne gennemskue tomheden.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5