Anmeldelsesdato:19-05-2010
Evan Rachel WoodMelodie St. Ann Celestine
Patricia ClarksonMarietta
Henry CavillRandy James
Ed Begley Jr.John
Jessica HechtHelena

Woody Allen som optimist

Woody Allen har altid skabt sit eget afgrænsede univers af stereotypiske intellektuelle neurotikere for at fortælle en lærerig, bittersød historie om kærlighedens veje og vildveje. Mig og Melody er på den måde en meget Woody Allensk-film, som tilmed efter fem års filmeksil i Europa tager os med tilbage til den arketypiske Allen-location: New York. Filmens hovedperson henvender sig tidligt direkte til kameraet (et af Allens varemærker) for at erklære, at "dette er ikke årets feel-good film". Det er dog måske netop, hvad den er.

Denne gang spilles Allens alter ego – et selvcentreret brokkehoved – af Larry David (Curb Your Enthusiasm. Han er Boris Yellnikoff, et selverklæret geni og tidligere fysikprofessor, der 'næsten' vandt Nobel-prisen. Efter en skilsmisse og et mislykket selvmordsforsøg, ernærer han sig nu om skaklærer for børn, selv om han mest råber "åndsamøbe" ind i ansigtet på staklerne og smider skakbrikker efter dem. Det er måske unødvendigt at sige, at Larry David leverer filmens sjoveste replikker.

Den smukke, unge kvinde – en anden af Allens velkendte figurer – der selvfølgelig forguder den gamle mand, spilles af Evan Rachel Wood. Den lyshårede, blåøjede sydstatspige ved navn Melody er løbet hjemmefra, og Boris lader hende modvilligt flytte ind hos sig. Melody er komplet blank grænsende til idioti, men Wood formår at gøre hvad, der kunne være blevet en afsindigt irriterende karakter, charmerende. Vi forstår simpelthen, hvorfor hun bryder igennem Boris’ bitre skal. Deres forhold kompliceres, da først Melodys hyper-religiøse mor (Patricia Clarkson) og senere hendes konservative far (Ed Begley Jr.) dukker op i den liberale storby.

Filmen, der især lever på manuskriptets usædvanligt høje antal one-liners, er bedst, når David er i billedet og især i første akt, hvor Boris og Melody forelsker sig, mens han belærer hende om tilværelsens meningsløshed og menneskehedens uduelighed. Kontrasten mellem misantropen Boris og den livsglade Melody er en komisk genistreg. Mere trægt bliver det i filmens midte, hvor Boris reduceres til tilskuer til de romantiske forviklinger. Men det gør ikke en forbavsende optimistisk slutning mindre opløftende. "Til sidst er vores ungdoms higen efter romantik reduceret til, hvad der nu fungerer", siger Boris om livets kompromiser. For Woody Allen kan de kompromiser dog – måske ved held og tilfældigheder? – give uforudsete gaver.

Dem, der forventer en Woody Allen i samme topform som i 70’erne og 80’erne og senest i hans europæiske genfødsel, vil nok blive slemt skuffede. Men mindre kan også gøre det. Mig og Melody sender dig hjem fra biografen som et lykkeligere menneske.

Det er intet ekstramateriale på udgivelsen.