Anmeldt af:Henrik Østergaard

Anmeldelsesdato:27-05-2010
Sidse Babett Knudsen
Nicolas Bro
Anders W. Berthelsen
Ellen Hillingsø

Designerkøkkenvask-realisme

Så gik man lige og troede den var død. Den danske køkkenvaskrealisme. Parforholdsfilmen. Eller hvad man nu gerne vil kalde den. Kært (og ofte udskældt) barn har mange navne. Men nej, den overskrubbede køkkenvask er tilbage, og den beskidte opvask står der stadig, siden Jesper W. Nielsen (OKAY, 2002) og Susanne Bier (Elsker dig for evigt, 2002) excellerede i disciplinen til hudløshed – og til opkastfornemmelser. Blot nu i designer-udgaven.

Sandrew Metronome - Erik Aavatsmark
Espressomaskiner og frugtpressere
Instruktør Charlotte Sieling, der hidtil har gjort sig på den lille skærm med tv-serier som Krøniken og Rejseholdet, har valgt at begynde sin spillefilmskarriere med en historie over en af de velkendte køkkenvaske. Denne gang i sin egen kreative klasse på denne klasses højborg, Christianshavn, blandt samtalekøkkener, espressomaskiner og frugtpressere. Sieling og medforfatter Yaba Holst tager flere tilløb til både et stærkt kvindeportræt og en multiplotfilm, hvilket ville være befriende i dansk film, hvor den slags er et særsyn. Men ingen delene bliver rigtig løbet i mål.

I en lejlighed ved vandet
Det starter ellers godt. Eller rettere rigtig, rigtig godt. Vi er hos den lille skuespiller/fotograf-familie i liebhaverlejlighed på Christianshavnsgaden Overgaden Oven Vandet. Deraf titlen, som hvis også har en eller anden dyb, tematisk, overført betydning, som egentlig er ligegyldig nu. Først synes alt fryd og gammen. Mor Anne (Sidse Babett Knudsen) kommer hjem med morgenbrød. Der kysses godmorgen. Men langsomt fornemmer man, at alt ikke er, som det skal være. Sigende blikke. Far Ask (Nicolas Bro) skal gå med børnene. Hurtigt ud af døren. Der kysses ikke farvel. Og mor sidder alene tilbage. Senere er parret til terapi. Og dér får den ellers hele armen af Bro og Knudsen af underspillet indestængt ulykkelighed, raseri og frustrationer. I Knudsens tilfælde er de lige ved at eksplodere, men gør det ikke. Mens Bro nærmest gør det modsatte. Og den slags mestrer de to altså som få i dansk film.

Sandrew Metronome - Erik Aavartsmark
Ned af bakke
Derefter går det ellers kraftigt og sikkert ned af bakke – for både karaktererne og filmen. Ask har fundet en anden, og deres brud sætter ringe i vandet i løbet af historiens ene dag. Her møder vi Aks elskerinde Bente (Ellen Hillingsø). Hendes mand Bjørn (Anders W. Berthelsen), der er gået i hundene med whisky, weltschmertz og adresseløs husbåd. Begge pars børn, der kæmper med frygten for at blive ligesom forældrene. Og Ask og Annes parterapeut Charlotte (Ellen Nyman), der selv er ulykkelig i sit forhold. Fælles for dem alle er desværre, at vi ikke rigtig lærer dem at kende. Ingen virker virkelig interessante. Måske med undtagelse af norske Niels Ole Oftebros sexgale teaterchef, selv om han egentlig gøres til en småkomisk figur, og derfor er dybt malplaceret i sammenhængen.

Babett Knudsen eller ensemble
Sidse Babett Knudsen spiller ikke blot klart bedst, men får også igennem hele filmen langt de bedste replikker og scener at spille på. I så høj grad at filmen i store dele er ved at tippe over i et rent Sidse Babett Knudsen-show, man bare vil have mere af. Men heller ikke hende lærer man bedre at kende, i takt med at historien skrider frem – hvilket den næsten heller ikke gør – og langsomt glemmer, at den måske hvis egentlig var en ensemblefilm. Man fornemmer, at de to forfattere bag filmen har stået med valget mellem enten en multiplotfilm eller et kvindeportræt, og har ikke turdet – eller ikke formået – at gøre nogen af delene. I stedet glider man fra den ene karakter til den anden, fra overflade til overflade. Et generationsportræt af den slags man har set, hørt og følt et halvt hundredetusinde gange før om det moderne, umodne menneske, der bare ikke kan få kærligheden på skinner, mens karrieren, børn og designerkøkkenet også skal passes.

En fornemmelse for ingenting
Det bliver ved designerkøkken-fornemmelsen. Tomt. Fornemmelsen af at denne film har absolut intet originalt at sige om parforhold. I hvert fald ikke på nogen original måde. Historien slæber sig af sted i sådan en grad, at man helt savner dansk films manus-wunderkind Anders Thomas Jensen til at sætte en god gang klassisk fremdrift i tingene. Resultatet er i stedet en gryderet med lige dele misforstået Woody Allen og Robert Altman, uden man egentlig har gjort sig klart, hvor meget man ville have i af hver – og blot tilsat ekstra salt for smag.
Hvad der dog fungerer fænomenalt godt er filmens visuelle side. Det pittoreske Christianshavn leverer taknemmelige motiver af smukke kanaler, brostensbelagte gader og farverige huse til Jørgen Johanssons blændende, indimellem svulstige kameraføring. Har man en svaghed for den gamle havn og Sidse Babett Knudsen så se denne film.

Ekstramaterialet består ganske nydeligt af en kommentarspor med instruktøren Charlotte Sieling.