Jennifer AnistonKassie Larson
Jeff GoldblumLeonard
Juliette LewisDebbie
Todd LouisoArtie
Patrick WilsonRoland

Vennesæd

Det er et problem for romantiske komedier, hvis de i virkeligheden går med en mere alvorlig film nede i maven, men bare ikke har modet til at sige det, som det egentlig er. Faktisk lige præcis på samme måde, som hovedpersonen i Blades of Glory-instruktørernes forsøg på at lave en 'voksen' komedie går og har det. Wally har aldrig fået fortalt sin rigtig gode veninde Kassie, hvordan han egentlig føler, og derfor er han røget over i vennezonen. Som bedste ven er han naturligvis også den første, Kassie fortæller om hendes nye plan for at komme videre i livet. I manglen på en kvalificeret mand har hun valgt at finde en sæddonor, som kan give hende det ønskebarn, hun i en alder af 40 år også må siges at være fint overmoden til at få.

Wally bliver naturligvis overrasket, men han spiller med på komedien, fordi modet til at få tingene sagt som de er, glipper nok en gang. Kassie finder sin donor, den lidt for friskfyrsagtige alfahan Roland, og Wally hader ham naturligvis fra deres første møde, som er til Kassies graviditetsfest. Roland er ankommet med sin kone for at levere varen, mens Kassie gør klar til at befrugte sig selv, mens vennerne fester løs på den anden side af soveværelsesdøren. Men ingen film uden et "men", og det indtræffer, da den forsmåede Wally i en 5. sals-brandert kommer til at smide den nylagte sæd ud og derfor i al hemmelighed selv må på banen.
Kassie får sin søn, flytter ud af New York og Wally efterlades tomhjertet tilbage, indtil hun 6 år senere vender tilbage med en søn, der i mistænkelig grad minder om Wally. Det kan hun dog ikke gennemskue, og da han har glemt alt om, hvad der skete i branderten til graviditetsfesten lever alle videre i lykkelig uvidenhed, indtil fortiden melder sin ankomst.

På papiret er Baby Surprise en romantisk komedie af den absolut mest forudsigelige slags. Straks vores to hovedpersoner er præsenteret som bedste venner, er det ikke svært at gætte slutningen – og alle distraktioner undervejs bliver blot irriterende bump på vejen. Forudsigeligheden er ganske vist en del af genrens letfordøjelige charme, men der må godt være en anelse mere bid i plotafviklingen end her. Jason Bateman får lov til at vise uventede evner i en hovedrolle, der er behageligt afvekslende fra hans ellers mange vellykkede birollepræstationer, mens Jennifer Aniston i højere grad kører på autopiloten i den type velkendte rom-com-rolle, som hendes talent ganske enkelt er for stort til. I birollerne er Jeff Goldblum lige så stensikker og sjov, som Juliette Lewis er irriterende.

Baby Surprise er baseret på en novelle af Jeffrey Eugenides, som også skrev romanen Virgin Suicides, der i Sofia Coppolas dengang debuterende hænder blev til en sart og fin sag om teenagekvaler. Man fornemmer også, at denne historie gemmer på en større dramatik og mere alvorlig afdækning af hele donor-familie-begrebet, som blot er blevet overtrumfet af genrekonventioner og en klassisk moraliserende prædiken om familiestrukturens nødvendighed. Det er synd, at man ikke får mere ud af præmissen, og de relativt komplicerede centrale figurer fremstår, når de reduceres til figurer i et komedieplot, langt mere egocentrerede og til tider usympatiske end de egentlig er. Der spilles fint og tonen rammer undervejs det vennesæle i denne komedie kom vennesæd, men det er stadig skuffende, at instruktørerne ikke har turdet lytte til den mere seriøse historie, som Baby Surprise bærer rundt på.

I hvilken af de følgende film blev Laurence Olivier skudt i benet?