CherTess
Cam GigandetJack
Stanley TucciSean
Eric DaneMarcus Gerber
Peter GallagherVince

Stueren prinsessefabel

Jeg har en veninde, der som nyfødt blev fundet på trappen til et børnehjem – i Bombay. Jeg har altid joket med, at det er fordi, hun i virkeligheden er en prinsesse. Et andet tegn, der indikerer at man er en prinsesse, er hvis ens mor døde da man var lille, og man efterfølgende har haft et hårdt liv. Og er man både smuk udenpå og indeni, skal man nok også få sin prins og det halve kongerige, naturligvis med lidt hjælp fra sin fe-gudmor. Det er i hvert fald præcis det, der sker for Iowa-pigen Ali Rose, da hun pakker sin kuffert og indløser en enkeltbillet til Hollywood.

Glitter, glimmer og yndige roser
Til at spille prinsesse Ali Rose har man valgt Christina Aguilera, og til at spille hendes fe-gudmor, er selveste Cher blevet støvet af og rullet frem. Og tror mig, hun er – efter 7 års fravær fra det store lærred – stadig blændende. Og blændende at også et belejligt ord for Burlesque. For taler vi klassisk Disney-eventyr, at det konkret hvad den er, plus ekstra glitter. Og taler vi Glitter, er det lige hvad den også er. Tåkrummende pinagtig rent plotmæssigt. Den reddes stort set kun af de flotte billeder og de lækre showgirls. Og Apropos Showgirls, er der derimod (og desværre) langt imellem diva-anfaldene. I Burlesque opfører alle pigerne sig pænt overfor hinanden. Ok, så næsten. Men der er ingen intriger, moralsk anløbenhed, snusket sex, slibrige skurke eller andre delikate syndigheder. Man skulle tro det var en pæn børnefilm. Nåå vent...

Det tynde plot flot klædt på
Det har tydeligvis ikke været den debuterende instruktør Steve Antins mening at fremtrylle en ny Cabaret eller bare Chicago. Det er ellers lige før man tror det under åbningsscenen, hvor han krydsklipper mellem vores bonde-prinsesse og de funklende dansere i natklubben The Burlesque Lounge, hvor resten af historien udspiller sig. Men selvom Antin roder rundt i efterdønningerne af både Moulin Rouge, Chicago og Dreamgirls, så er han langt tættere på film som Crossroads og Coyote Ugly.
Burlesque er nemlig ikke så meget en musical med lidt handling flettet ind i mellem sangnumrene, som det er en standard-Hollywood ungpige-beretning med nogle sange smidt oveni. Og det er synd, for scenariet omkring natklubben, dens stemning og det kulørte persongalleri fungerer: Takket være flot fotografering, swingende musik og samspillet mellem Cher og Stanley Tucci. Og især i musiknumrene, som ligner kraftigt inspirerede Pussycat Doll-musikvideoer, pulserer Burlesque. Det er lige ved at det bliver godt!

Spildt potentiale
Ærgerligt at vi, i stedet for en fræk og dekadent skildring fra bagsiden af Hollywood – om de små klubber og de mange unge talenter med de store drømme – må nøjes med at forblive på Burlesques skinnende overflade. Uden kriser og modgang for Ali Rose. Uden en beskidt kontrast til de overdådige musiknumre, der herved mister deres gennemslagskraft. Men Antin & Co. tør åbenbart hverken dyrke det kitschede i alt glimmeret, de sorte blonder og de mange perler og fjer, og da slet ikke sin egen utroværdige historie om Ali Roses succes, og han tør slet ikke bevæge sig ind på voksenterritoriet med sociale tabuer, androgyne eksperimenter og bøssoide tilbøjeligheder, som miljøet og historikken ellers tilbyder. Der er generelt ikke meget farligt eller burleskt over Burlesque. Det er mere en stueren vuggevise. Vældig underholdende, sød og indsmigrende. Lige til at sætte tænderne i for alle unge prinsesser med hang til glimmer og Christina Aguilera. Men også kun for dem!

Hvilken af følgende skuespillere blev klippet ud af The Thin Red Line?