Anmeldelsesdato:21-07-2010
Sonja RichterKaren
Marcin DorocinskiMaciek
Michael NyqvistJohan
Olga BoladzOlga
Tammi ØstMarie

Man må give Per Fly, at han springer ud fra den helt store vippe. Efter en Danmarks-trilogi, der samlede hele nationen i biografen, som var det en Far til Fire-kavalkade, så efterlader han realismen og de velresearchede hovedroller på bassinkanten sammen med livrem, seler og badebælte. Der er langt ned fra vippen, men springet er overbevisende, og der gives ekstra point for stil og mod. Kvinden der drømte om en mand har alle muligheder for at blive filmen kvinder elsker og mænd holder sig langt væk fra.

Når en kvinde begærer, blegner vulkaner. Det synes at være præmissen i Per Flys første spillefilm siden Drabet, og med sikker forankring i J.P. Jacobsens digt ”Drømme” forløses Flys kvantespring fra hverdagsrealismen til et forførende filmisk univers med konsekvente virkemidler og et absolut fravær af leflen for publikum. Man skal være en af landets bedst sælgende instruktører for at få lov til det – og man skal forblive i den position, hvis man skal have lov til det mere end én gang. Så for at sikre risikovilligheden og variationen i dansk films visuelle og narrative udtryk, kan man kun håbe på, at Kvinden der drømte om en mand bliver en bragende succes.

Men let bliver det ikke. Vi er på samme tematiske kontinent, som Lars von Triers Guldlok-trilogi befolkede med kvindelige ofre, men hvor Trier altid havde kvinden som offer for ydre omstændigheder, så er Flys kvindelige hovedrolle anderledes interessant. Hun vælger nemlig hvert eneste skridt på vejen selv. Filmens univers er stramt opbygget med udgangspunkt i hendes optik, hvorfor hun ganske passende er modefotograf med masser af bonuspoint på medlemskortet hos SAS. Vi møder hende første gang i Polen. Professionel og kontant, men også uden egentlig kontakt med modellen og assistenterne omkring hende. Om natten drømmer hun. Det gør vi jo alle, men hendes drøm går igen. Hun går ned af en hotelgang. Kigger ind på et værelse, hvor en nøgen mand sidder med ryggen til. Hun går videre, vender om og kommer tilbage netop som han lader sig falde ud over værelsesbalkonens rækværk. Hvem er han? Hvorfor falder han? Hvad betyder det?

Svaret melder sig på en måde, da han en aften træder ud af drømmen og ind i den restaurant, hun spiser på. Han er sammen med sin kone, men vores hovedperson har på få sekunder antændt besættelsens spinkle lunte, og hun sætter gradvist hele sit liv på stand by i forsøget på at få kontakt med den fremmede mand. Først fysisk, siden følelsesmæssigt. Historien fortælles gevaldigt stilbevidst. Dialogen er mestendels på et yderst skrevet engelsk, der klinger kunstigt og unaturligt, men den bidrager til forståelsen af det verdensfjerne sanseapparat hos hovedpersonen. Man har det lidt som at være under vand, hvor virkelighedens lyde og indtryk registreres, men forsinket og lidt sløret – og filmisk placerer filmen sig et helt personligt sted mellem Susanne Biers emotionelle forståelse for sine hovedpersoner og Christoffer Boes stilrene evne til at forme drømmeuniverser af genkendelige lokaliteter. Per Fly formidler med sikker hånd det krydsfelt mellem drøm og virkelighed som ikke blot hovedpersonen, men hele filmen befinder sig i – og i centrum står naturligvis Sonja Richters præstation, der allerede så tidligt på året snildt kan udråbes til en af sæsonens bedste.

Det er en atypisk rejse for en kvindelig hovedperson i en dansk film. Omkostningerne ved at udleve handlingen fra fantasiens verden i virkeligheden er naturligvis enorme, men da Per Fly loyalt forbliver hos sin hovedperson, får publikum aldrig chancen for at fordømme. I modsætning til 80’er-sleazeren Fatal Attraction, som Fly ikke kan sige sig helt fri for at være i plotmæssigt slægtskab med, så reduceres begæret ikke til ondskab. Vi er med vores fotograf i hele passionen, selv da drømmen nødvendigvis må antage karakter af et mareridt hen mod slutningen. Vi forstår hende ikke rationelt, og heldigvis for det, for hvis fornuften får lov til at sidde på skødet i biografen, så begynder den kunstige dialog og softcore erotikken at fremstå utroværdigt, men ganske som drømme kan have den særlige kvalitet, at man tvinges med på en rejse, hvor fornuften sættes ud af kraft, så rummer Flys film samme drømmeagtige tilbud til biografgængeren, hvor det først er ude i den friske luft efter rulleteksterne, at fornuftens anker mod hovedpersonens handlinger får plads. Det er manipulation, naturligvis, men det er jo trods alt selve hovedingrediensen i den ret, man bestiller, når man står ved billetlugen – og så er filmen vidunderligt insisterende på netop at være film på bekostning af plot, publikumspleje og hensynstagen til forventet billetsalg. Af den grund alene fortjener Fly at få stor succes.

De såkaldte 'interviews' med instruktør Per Fly er nærmest talt en joke. Han er vældig fornuftig at høre på – i de 3 x cirka 40 sekunder de varer! "Less is more" gælder ikke i dette tilfælde. Desværre er der intet andet ekstramateriale andet en filmens trailers og en tv-reklame.