Anmeldt af:Karsten Christian-Laursen

Kåve PourOscar
Arne SiemsenGeneralen
Niels Anders ThornPoliti Bent
Andrea Vagn JensenAnnis mor
Peter Hesse OvergaardSnudeskaft

Karikatur, juvel og kamel

Den 37-årige danske instruktør, Thomas Borch Nielsen, debuterede i 1998 med science fiction-teknogyseren Skyggen og prøver nu kræfter i en anden boldgade – eventyrlig karikeret komedie med et stænk af realisme for de mindre. Ørkenens juvel hedder resultatet, der er et udmærket forsøg på at trække i børnenes lattermuskler, men som for de voksne nok vil virke en smule for anstrengt. Filmen formår dog alligevel at komme nogenlunde sikkert i havn, ikke mindst pga. den 11-årige debutant, Cecilie Egemose Østerbys charmerende præstation som den Pippi Langstrømpede og handlekraftige Annie.

Sjov forbudt
De to søskende, Annie og Oscar (Kåve Pour), skal på ferie hos deres onkel Politi Bent (Niels Anders Thorn - Blinkende Lygter, Baby Doom), der som lovens lange arm forlanger ro og orden i den lille eventyrlige landsby, hvilket betyder, at alt, der har med leg eller sjov at gøre, er forbudt på det strengeste. Det passer ikke Annie, der hellere end gerne vil på eventyr. Til gengæld falder hendes bror Oscar, der gerne vil være politimand, bedre i spænd med den pertentlige Politi Bent. Sammen begynder disse to at stemple papirer, mens Annie er mere interesseret i den underfundige General (Arne Siemsen - Frække Frida)

Kameler sluger juveler
Generalens kamel Johanne er netop blevet stemplet som forbudt, og forbryderne Knud og Gunnar er undsluppet fængslet efter at have (mis)forstået, at kamelen Johanne har slugt ørkenens juvel. Da Annie prøver at hjælpe generalen med at gemme Johanne for politiet, stjæler de to straffefanger det store monstrum. Da hverken Politi Bent, Generalen eller den tilkaldte privatdetektiv Snudeskaft kan finde hoved eller hale i sagen, må Annie og Oscar træde til. Og så kan jagten på kameler, juveler og tyveknægte begynde.

Børnene bestemmer
Universet er, som man måske kan fornemme, tættere på tegneseriens end den virkelige verdens og kunne ligne en surrealistisk udgave af Disneys Andeby. I Ørkenens juvel er der to bjørnebanditter, en detektiv der ligner Basil Mus, Rip, Rap og Rups bedreviden, en spyttende kamel, og Anders Ands hidsige temperament, der skjuler et blødere legehjerte på bunden. Men selvom de voksne opfører sig som tegneseriefigurer, formår filmen at holde en beundringsværdig balance, der forhindrer dem i at fjerne sig fuldstændigt fra den virkelige verden. Det skal dog ikke glemmes, at Ørkenens juvel først og fremmest er børnenes film. De voksne er til for, at børnene kan grine af dem, og når de er helt håbløse, går de mindste rationelt og handlekraftigt til værks. Her er det særligt en nydelse at betragte Cecilie Egemose Østerby, der gør det upåklageligt som heltinde og ’voksenopdrager’.

Computeranimation og dukker
En, for en dansk film, stor del af eventyret er skabt med computer og dukker. Sidstnævnte lægger sig tæt op af den stil filmens dukkemager Poul Arne Kring også brugte til mågerne Kaj og Bøje i reklamefilmene for Scanlines. Hvad special effects angår, er det instruktøren selv, der står bag. Thomas Borch Nielsen er nemlig uddannet i 3D-animation og har tidligere lavet tv-reklamer og musikvideoer. Selvom animationerne er tilforladelige og langt fra det væsentlige i filmen, skal man nok ikke være meget ældre end de 8, før man begynder at rynke på næsen over de lidt for gennemskuelige effekter. Men alt forladt - for på den anden side falder det hele på en besynderlig stille måde fint ind i filmens uskyldige, slørede og svævende eventyr-univers.

Musik, sjov og friske pust
Manuskriptet er hverken dårligt eller imponerende. Et frisk pust er 4 sange, lagt ind over filmen som underholdende musikvideoer a la Monty Python. Skuespillet er, med enkelte undtagelser, godt og tydeligt gennemarbejdet – en overraskelse er Amin Jensen (kendt som vært på tv-programmet Hit med sangen) som Knud, der giver sin rolle tilpas fylde og et sikkert pletskud er teaterskuespilleren Niels Anders Thorn, der viser sine udviklede evner indenfor karikaturens svære kunst. Ørkenens juvel skal nok gribe sikkert fat i de yngste, som filmen retter sig imod. Men spørgsmålet er om der ikke er skudt en smule for lavt, for efter 8-10 års alderen vil alle nok ikke grine lige højt af en papegøje, der kan sige ”du er grim” og andre uforskammetheder. For os andre - vi uforstående voksne - virker det lidt for kalkuleret og til tider som unødvendigt lefleri. Det er ærgerligt, for Thomas Borch Nielsens film viser ellers mange gode og underholdende tegn på, at det stadig er muligt at gå nye veje i dansk børnefilm.

Hvilket dyr optræder IKKE i Disneys tegnefilm Junglebogen?