Gustav HintzeDaniel
Anton HonikStefan
Emma Sehested HøegLina
Victoria Carmen SonneTherese
Laust SonneNiklas Ravn

Kulørt nat i byen

Simon Staho er et af dansk films fine og lidt oversete talenter. Hans film er altid præget af streng konsekvens og en fuldkommen frygtløshed overfor at udfordre publikum. Derfor virkede det også som en spændende udfordring at læse om udgangspunktet for hans premiereaktuelle Magi i luften – fire unge mennesker på jagt efter deres egen identitet til tonerne af så godt som samtlige danske pop- og rock-hits fra 80’erne og 90’erne.

Og lad os bare slå fast med det samme: Magi i luften er ikke Anja & Viktor i musical-udgave, selv om oplægget kunne minde om det. Daniel, Stefan, Therese og Lina er bedste venner og i fuld gang med at fejre Thereses 16 års fødselsdag. De har besluttet sig for at sige JA til livet og tilværelsen (filmens titel var i lang tid blot JA) – og de lever i et kulørt univers med store rober og masser af glitter – men nede under overfladen eksisterer de samme forviklinger, som i alle andre 16-åriges liv. Daniel er vild med Lina, men hun vil noget mere og større. Helt konkret vil hun i bukserne på rockstjernen Niklas Ravn, som hun vil have til at producere hendes cd. Therese vil hellere end gerne miste sin mødom til Stefan, som til gengæld har mere travlt med at tænke på Michael Laudrup. Kort sagt – kendt opskrift i absolut uvante klæder.

Simon Staho er som instruktør af samme støbning som Lars von Trier og Christoffer Boe. Mænd med en mission, et budskab – og en kunstnerisk ambition om at være andet og mere end underholdning. Magi i luften er Stahos hyldestfilm til den ungdom, der endnu ikke er tynget af voksenlivets bekymringer og som griber enhver chance for at leve. Derfor giver det vældig god mening, at filmen er hyldet i et uvirkeligt kulørt lys og bygget på de pophits, som har lagt fundamentet for alle os, der var unge i 80’erne. Og her knækker projektet en smule, for hvis filmen for alvor skulle komme i kontakt med nutidens unge, så er det næppe Lis Sørensen og Gnags, der skal ligge på lydsporet – og alle os, der har de toner med i bagagen, er nået ind i det voksenliv, som Staho forbander så langt væk.

Magi i luften kommer til at hænge lidt ubeslutsomt i det kulørte rum, den selv så overbevisende skaber – splittet mellem at være en nostalgisk erindring fra en tidløs ungdom og et energisk forsøg på at være en ungdomsfilm med appel til et yngre publikum i dag. Det er synd, for der præsteres godt af de unge spillere, især Emma Sehested Høeg bør gå en alsidig karriere i møde i rollen som den ubeslutsomme og handlekraftige Lina, hvor hun i øvrigt også selv lægger stemme til på en del af sangene – og man skal være støbt af beton for ikke at lade sig røre, da hun endelig erklærer den store kærlighed til tonerne af News’ "Du er". Det er blot synd, at vejen frem til de ægte følelser føles lang og ofte uforløst midt i det visuelle overflødighedshorn som glittermaskiner, lilla lys og outrerede rober skaber.