Anmeldelsesdato:24-01-2001
Diane KeatonMary Wilke
Michael MurphyYale
Mariel HemingwayTracy
Meryl StreepJill
Anne ByrneEmily

Den magiske by

Manhattan er en uforbeholden kærlighedserklæring. Et dybt forelsket suk fra en mand, som forlængst har tabt sit hjerte til New York, og som aldrig helt opnår samme følelse af enhed med de kvinder, som passerer gennem hans liv. Vi kommer i parker, under broer og med udsigt til Mahattans karakteristiske skyline, og overalt er Gershwins fortryllende smukke Rhapsody in Blue vort ledemotiv.

En neurotiker – som altid
Woody Allen er selv i centrum, og det i den faste rolle, som vi har lært at elske ham i. 42-årige Isaac Davis er TV-forfatter, ikke helt sikker på sit liv og bestemt ikke sikker på sig selv. Isaacs verden begynder at bryde sammen, da han efter en hyggelig middag med sin elskerinde, den 17-årige Tracy, og sine bedste venner, ægteparret Yale og Emily, finder ud af, at Yale har haft en affære med den intellektuelle Mary Wilke, selvom han stadig er dybt forelsket i Emily. Isaac kan ikke få det til at passe med billedet af det perfekte par, og tvivlen om parforhold – også hans eget med den næsten kriminelt yngre Tracy – begynder at nage. Isaac har da også fået en af de hårdere ture i kærlighedens rutschebane. Hans første kone, Jill, som han har en søn med, forlod ham for en anden kvinde, og nu er hun i gang med at skrive en bog om deres forhold. Men mens panikken langsomt breder sig i den New York'ske idyl, sker der noget uventet.

Diane Keaton
Yale introducerer den mystiske og dragende Mary Wilke for Isaac, og da det viser sig, at de to i bund og grund ensomme sjæle passer godt sammen, begynder de at se mere til hinanden. Isaac kunne aldrig indlade sig i et seksuelt forhold med Mary, sålænge hende og Yale er sammen, og så begynder tingene ellers at blive komplicerede. I rollen som Mary Wilke har Diane Keaton et af sin karrieres højdepunkter, og hun suppleres eminent af Allen selv, samt Michael Murphy i rollen som Yale. Meryl Streep har en kort optræden, som den nu lesbiske Jill og Mariel Hemingway er ganske bedårende som den alt for unge Tracy.

Et mesterværk
Manhattan formår den sjældne kunst at forene intelligent humor med stor dybde. Woody Allen har altid været en mester til at skrive på en gang lette og intellektuelle manuskripter, og i Manhattan bobler dialogen med rent ud vidunderlige replikker, som udover at gøre filmen meget undeholdende også formår at tegne et præcist, nuanceret og rammende portræt af New Yorker-intellektuelles kvaler med livet, døden og alt det ind imellem. Formidlet af et hold skuespillere i topform, en sort/hvid-fotografering af Allens faste fotograf Gordon Willis, der præsenterer New York som et forgabt kærlighedsdigt og George Gershwins både energiske og tilbagelænede elegante musik har Woody Allen skabt et af filmhistoriens uomgængelige højdepunkter. Det fås ganske enkelt ikke bedre.

At udsende Manhattan på DVD er en ren gave for elskere af Woody Allen og ikke mindst Gordon Willis' smukke billeder. I originalformatet folder filmen sig ud, som var den optaget i går - og der er tale om en god overførsel fra film til DVD. Desværre er der ikke blevet plads til ekstramateriale på skiven, når man ser bort fra den originale biograftrailer.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9