Nicolas Brostemme Bjarne Jensen
Bodil Jørgensenstemme Fru Jensen
Jens Jacob Tychsenstemme Mark/Milo
Christina Sederqviststemme Bente
Rumle Dam-Kristensenstemme Mikkel

Science Fiction Plat

Der er mange interessante historier at fortælle, hvis man sætter sig for at skabe et bud på, hvordan Danmark og resten af Europa tager sig ud i den nære fremtid, men det lader ikke til at være Craig Franks ærinde i den oprigtigt og gennemført platte Jensen & Jensen, hvis største – og eneste – kvalitet er dens gennemførte dyrkelse af alt under bæltestedet.
Frank var en del af holdet bag filmatiseringen af Rejsen til Saturn, og nu har man en fornemmelse af hvilken del af den både bedre animeret og skarpere fortalte rumhistorie, som han havde indflydelse på. I Jensen & Jensen er han på egen hånd, og det er stilen blevet mere entydig og konsekvent af, hvilket næppe kan kaldes en fordel.

Historien hænger kun lige akkurat sammen. Danmark er stort set blevet solgt til EU – og de to Jensen-brødre skal bruge nogle penge i en fart. Ved lidt af et tilfælde hænger pressen dem ud som dusørjægere, og det er de så pludselig ekstremt gode til. I løbet af en lystig montage har de nedlagt alle skurke og tjent kassen, så de kan sætte efter verdens største skurk, Milo. Han gemmer sig et sted i Euro-land, og så er der ellers åbnet for en dannelsesrejse krydret med et slag lavmålssatire om EU-vældets dårligdom og almindelig korruption blandt verdens magthavere.

For nu ikke at fremstå fuldstændig humorforladt, skal undertegnede indrømme, at der er oprigtigt morsomme indslag undervejs, blandt andet en aldeles umotiveret, men faktisk rigtig sjov sidekommentar til et af Pixars helt store hit, men resten af komikken befinder sig i samme klasse, som Walther & Carlo kun for nylig er gået ud af. Det er bøv-komik, hvor det er sjovt, at paven klasker patter i Vatikanet og Pia Kjærsgaard – som i en satirisk forveksling nu figurerer som en af EU-skurkene, hvilket hun formentlig aldrig bliver – er dominatrix for en dværgskurk, der lige har overvåget afstemningen om en standardiseret piklængde for alle EU-borgere. Plottet skramler af sted uden hverken mål eller med – men trods alt bredt skydende fra samtlige geværløb.

Det er interessant, at man i Danmark nu kan producere en billig og hurtig animationsfilm alene på den (knapt så) gode idé. Økonomi og teknologi er ikke længere begrænsninger i forhold til valg af genre – og det er det absolut positive, man kan tage med sig fra Jensen & Jensen. Det håber vi så fremtidige filmmagere lader sig inspirere af – og Craig Franks i moderate mængder skønne sjoflere har fortjent at komme i strammere hænder hos bedre forfattere og instruktører, så de ikke som her kommer til helt at stjæle og vælte forestillingen.