Kasper Ruwai Berg KesjeLille Per
Jess IngerslevOnkel Anders
Carla MickelborgS�s
Jakob Wilhjelm PoulsenOle
Kathrine Bremerskov KaysenMie

Ud i det blå

Der er forbedringer at spore i dette femte kapitel i den oplivede Far til fire-filmserie, som med sømløs præcision rammer biograferne en gang om året. Der skulle heller ikke meget til fra den halvfjendske 4’er om den japanske nabofamilie, men roses skal når roses bør. Claus Bjerre står igen i front for de uskyldige og af og til ubehjælpsomme familieløjer, og han har valgt at flytte hele familien Far ud i de svenske skove (som af økonomiske hensyn i virkeligheden de fynske ditto, men det lægger man ikke mærke til).

Her skal holdet op for at fejre Fars kusines 50 års fødselsdag i den naturpark, som hun med svingende succes driver i det farlige Sverige. Her er både vilde bjørne og løsslupne køleskabe, for kusinen er tvunget til at lade en fæl bande dumpe køleskabe i naturparken i stedet for at køre dem på genbruspladsen. Det står aldrig helt klart, hvorfor de slemme karle ikke kan køre på genbrugspladsen i stedet, men hey – hver film, sine trolde og i dette tilfælde er de lige tilpas skræmmende til målgruppen. Til gengæld er den konstante og overtydelige promovering af genbrugstanken ulideligt bedrevidende og indoktrinerende. Ja, vi skal genbruge, men jeg er ikke sikker på, at klimaet er fremragende tjent med, hvis vi alle sammen lastede vores brugte køleskab på taget af bilen og kørte til Sverige for at aflevere det.

Undervejs står handlingen ofte ret stille, og filmen fortaber sig i den fynsk-svenske natur. Logik og sammenhæng svigter ofte, men når den fokuserer på den centrale jagt mellem bøller og familien, så fungerer det faktisk helt rimeligt. Far til fire – tilbage til naturen er en hel del mere spændende end sjov, og det medbragte testpublikum tilbragte længere tid i læ bag stolerækken foran end rullende i sædet af grin. Det ligner en fin prioritering, når nu humoren hang så lavt i den forrige film, men man bør måske forberede poderne på, at det er farlige bjørne, bagbundne kusiner og småsexistiske bøller, der udgør hovedingredienserne i denne ombæring – og så naturligvis pruttende og altid vennesæle Onkel Anders, der sikrer, at genrebetegnelsen 'folkekomedie' stadig gælder.

Far til fire – tilbage til naturen bliver næppe den mest populære film i serien, men den prøver forsigtigt at modnes med det publikum, der har hængt på i denne nye omgang, og det er et klædeligt træk. Det næste kapitel er allerede optaget og klar til næste år – og så bliver det spændende at se, om man vil starte forfra, når kække hovedrolleindehaver Kasper Kesje vokser ud af rollen – eller om man tør lade film og skuespiller følges ad og bevæge sig over i et mere voksent univers. Det hører dog fremtiden til – i denne efterårsferie kan vi glæde os over, at årets kapitel ikke er helt så enerverende, som man kunne have frygtet.