Anmeldelsesdato:17-08-2010
Tina FeyClaire Foster
Mark WahlbergHolbrooke Grant
Taraji P. HensonDetective Arroyo
CommonCollins
Jimmi SimpsonArmstrong

En vild nat i byen

Tina Fey og Steve Carell. To kæmpe navne i den amerikanske underholdningsindustri. Hvorfor ikke lave en spillefilm med dem i hovedrollerne?. Carell laver efterhånden en hel del film, begge er ganske morsomme og sammen er de også gode – heldigvis! Hvis ikke, havde der ikke været meget af en film, for det er udelukkende fordi de to svinger så godt, at vi tror på de er Phil og Claire Foster. Et helt almindeligt ægtepar fra New Jersey.

Fox Film
Manden med planen
Historien handler om deres faste "voksenaften", der udvikler sig til lidt andet end luft i maven og ingen sex i dobbeltsengen, efter standardmiddagen er blevet indtaget på den vanlige lokale restaurant. Venneparret Haley og Brad skal nemlig skilles, derfor synes Phil, at de skal prøve noget nyt, så de ikke ender som vennerne. Hvorfor ikke prøve den nyåbnede smarte fiskerestaurant Claw på Manhattan. De har godt nok ingen reservation, men nu de kommer tidligt kan de vel sagtens få et bord alligevel? Phil kan nemt lægge planer, men de holder vist ret sjældent.

Dét gør man bare ikke!
Date Night er en svært overgearet film, der altid har en løsning, når det ser værst ud for Phil og Claire. Deres middag ender nemlig hurtigt med de bliver rodet ind i en affære, der omhandler korrupte politimænd, en mafiaboss, den offentlige anklager, et ungt taberpar og en halvt afklædt sikkerhedsekspert. Filmens tilbagevendelse joke er, at alle i filmen – ligegyldigt hvilken side af loven de befinder sig på – synes det er rystende, at Phil & Claire har taget et andet pars reservation. Korruption, prostitution og pengeafpresning er tilsyneladende vand ved siden af reservationstyveri. På den anden side, det kan godt tage flere måneder at få et bord på Manhattans bedste restauranter.

Fox Film
Overfladisk spas
Løjerne er slemt utroværdige, og samtlige biroller er omvandrende klichéer, men Date Night er insisterende i sit forsøg på at få os til at holde af og med Phil & Claire, mens de udsættes for diverse farer et pænt ægtepar fra New Jersey aldrig ville opleve, selv ikke hvis de snuppede et andet pars reservation på en smart fiskerestaurant. Det lykkedes også for den: Vi er klart med på team Foster, der panisk forsøger at komme ud af deres voksenaftenkaos; helst i live. Og mens vi er vældig godt underholdt undervejs, efterlades man alligevel med en flad fornemmelse, når rulleteksterne kører over lærredet. Hvad var det lige meningen med filmen var? Så medbring gerne kæresten eller ægtefællen, hvis et par gode grin ønskes, men forvent ingen dybere mening. Ingen!

1 gagreel = små 6 minutters pjat. That's it!