Anmeldt af:Jacob Ludvigsen

Zoe SaldanaNeytiri
Sigourney WeaverDr. Grace Augustine
Stephen LangCol. Miles Quaritch
Michelle RodriguezTrudy Chacon
Giovanni RibisiParker Selfridge

Filmmagi uden handicap

Forventningerne til Avatar har været ustyrlige. Filmen er James Camerons første siden megasuccesen Titanic for tolv år siden, og den er muligvis verdens dyreste nogensinde. Og som om det ikke var nok, vil rygtet vide, at den skal forandre mediet for altid. Cameron, der tidligere har sprængt de tekniske grænser med Dybet og Terminator-filmene, skulle denne gang komme anstigende med en tredimensionel revolution, hvis lige verden aldrig har set. Hverken mere eller mindre.

Fox Film
Lykkes det så? Er revolutionen kommet til en biograf nær dig? James Cameron understreger selv, at ny teknologi ikke drejer sig om effekter, men om at skjule effekterne: At bygge en så perfekt visuel verden, at man glemmer, den er kunstigt skabt. Når øjnene først har vænnet sig til billedernes svimlende dybde, er det netop, hvad den visionære instruktør lykkes med. I den moralske actionfortælling om menneskets brutale udnyttelse af planeten Pandora hvirvles man ind i en ufatteligt detalje- og farverig verden af mærkværdigt liv. Og man efterlades åndeløs af hovedpersonen Jake Sullys actionmættede indvielse i den indfødte Na’vi-befolknings mystiske kultur.

Jake er en eks-marinesoldat, der sidder i kørestol og kun kommer med på Pandora-missionen ved et tilfælde: Hans tvillingebror døde, og Jake er den eneste, der kan overtage brorens avatar – en krop, der ligner de fascinerende na’vier på en prik, men hvis bevidsthed opereres af et menneske. Jake og biografgængeren har et fælles udgangspunkt: At være naglet til et sæde. I den forstand bliver 3D-teknikken tilskuerens avatar. Som Jake får vi en enestående mulighed for at opleve en forunderlig verden via avanceret teknik – mens vi flyver af sted på drageryg og slås mod menneskestyrede robotter, betages af de indfødtes holisme og væmmes ved menneskenes kynisme. Så vi pludselig glemmer vores handicap – at vi i virkeligheden ikke er til stede. Og er det dybest set ikke filmkunstens magi? At man kan blive vakt til live med arme, ben og superkræfter i et andet univers end ens eget? Det er i hvert fald Avatars magi.

Fox Film
Filmen har så afgjort sine problemer i både handlingsgang og personkarakteristisk. Men at lade denne kritik overskygge oplevelsen, er som at klandre en klassisk pianist for ikke at kunne spille guitar. Det er hverken for sådanne detaljer eller dens sympatiske økologiske og anti-imperialistiske pointer, at Avatar vil blive husket. Det er i stedet som et banebrydende eventyr, hvis indflydelse på fremtidens action- og adventurefilm man kun kan glæde sig til at se.

(- af red.)Den nye udgave af filmen er tilføjet ca. 9 minutter ekstra, som ikke ændrer nævneværdigt ved oplevelsen og blot føles som en undskyldning for lige at give mastodonten, der helt uden sammenligning er verdenshistoriens mest indtjenende film, en sidste tur i biograferne inden de mange forskellige versioner af dvd- og blu-ray-udgivelser begynder at ramme butikkerne.

Hvilken profession har Stellan Skarskård i Good Will Hunting?