Anmeldelsesdato:20-09-2010
Woody HarrelsonCaptain Tony Stone
Samantha MortonOlivia Pitterson
Jena MaloneKelly
Steve BuscemiDale Martin
Eamonn WalkerColonel Stuart Dorsett

Krigen i forhaven

Krigsfilm handler om krig. Om helte og ofre. Men hvad med de ofre, der ikke rammes af kugler og bomber men af nyheden om deres nærmeste er omkommet? De er stadig ofre. Mændene der 'rammer' dem er dog ikke fjenden men mænd på deres egen side. Sådan føles det dog ikke for vores to hovedpersoner i Oren Movermans lille kammerspil om to soldater på en led mission. De er i underretningstjenesten, og deres job går ganske enkelt ud på at kontakte de pårørende til de omkomne og fortælle dem den sørgelige nyhed. Og dét job kræver sin mand.

DFI
Don't shoot the messenger?
Sergent Will Montgomerey (Ben Foster) er blevet hjemsendt. Han har tre måneders tjeneste tilbage og som den store krigshelt han er blevet udråbt til, bør han da nemt kunne udføre sit nye job. Problemet er selvfølgelig er det nye job slet ikke er så ligetil som hans overordnede kaptajn Tony Stone (Woody Harrelson) påstår det er. For de civile derhjemme er ikke soldater. De er uberegnelige størrelser, der ikke parerer ordner og gør som forventet. Den skadede, sårede og bitre Will Montergomerey er på alle måder på herrens mark!

Stille drama
Oren Moverman blev både Oscar-nomineret for sit fine manuskript (sammen med medforfatter Alessandro Camon naturligvis) og vandt desuden en sølvbjørn i Berlin samt en håndfuld andre priser for sit arbejde. Og det er velfortjent, for The Messenger er en smukt beskrevet tragedie om rigtige mennesker. Fulde af fejl. Fuldt nuanceret. Rent dramatisk sker der ikke de store ting for Montgomerey og Stone: De taler med nogle mennesker, drikke sig fulde og taler endelig med hinanden, men det er oftest i detaljerne man finder magien, og Moverman & Camon fortæller råt og usødet en historie fra bagsiden af krigen. Der hvor der ikke er blod og sved, kun tårer.

DFI
De tunge præstationer
Det er både sørgeligt, morsomt, gribende og skrækkeligt at følge vores hovedperson på hans sidste opgave i krigen. Men det er først og fremmest underspillet og stille. Instruktøren Moverman har strippet af form for patos ud af fortællingen og tilbage er bare to blottede mænd og de triste og frustrerede ofre i deres kølvand. Af uransagelige årsager var det kun Woody Harrelson, der blev indstillet til en Oscar for bedste mandlige birolle. En skam at akademiet ikke turde kaste en nominering i nakken på den alsidige Foster, der om nogen er en af vores tids mest interessante unge skuespillere. Men det blev Jeremy Renner, der havde hovedrollen i årets anden spændende krigsfilm, The Hurt Locker, der snuppede pladsen på listen. Lige som dén store prissluger, skal The Messenger også ses for sit massive skuespil og realistiske fortællestil. Og her stopper sammenligningen mellem netop de to film så, for The Messenger foregår ikke på den anden side af kloden men lige i USA's forhave. Blandt vasketøjet og de legende børn.

Den første featurette, "Notification" er en lille film om virkeligheden 'budbringere' og familierne, der har modtaget dem. Et pænt rørende lille (well, 24 minutter) indslag, der giver lidt ekstra dybde til filmen.
Den anden featurette er et pænt meningsfyldt kig bag kameraet. En sjældenhed i særdeleshed og bestemt værd at bruge de 12 minutter, det varer, på.
Ellers ligger der en håndfuldt trailers på udgivelsen.

Girls Night Out20/7