Premieredato:14-10-2010
Lars Bom
Therese Glahn
Bjarne Henriksen
Jesper Christensen

Frisk hygge og fantasi

Der har tidligere været gjort velmente og velkomne forsøg på at skabe biografoplevelser for de helt små biografgængere – i den aldersgruppe under skolealderen, hvor man ikke kan sidde stille i en hel spillefilmslængde og hvor det fra instruktørens side er så let at komme til at dosere indhold og handling forkert. I denne anmelders ungdom dominerede Cirkeline og hendes venner markedet, Peddersen & Findus har haft fat i den lange ende de sidste 5-6 år og for 2 år siden kom et dansk bud med 6 kortfilm samlet i Carsten og Gittes filmballade.

Copenhagen Bombay
Nu virker det som om, at alle erfaringerne fra tidligere forsøg, har slået sig sammen i Tigre og tatoveringer, der lægger sig komfortabelt på en halv spillefilmslængde og med stor sikkerhed kombinerer hyggen og fantasien fra Peddersen & Findus’ univers med Cirkelines forståelse for at appellere til børnene i stedet for de ledsagende forældre. Det er godt udført, og historien om pigen Maj, der bor os den bøvede tatovør-onkel Sonny, bør ramme bredt i både form og indhold.

Maj lader sig inspirere af onklens arbejde, så da han en dag ser fodbold i stedet for at færdiggøre den sovende kundes tatovering, tager hun fat i nålen og bringer de kulørte børnefantasier ned på rockerens ryg. Onklen går i panik og tager sammen med Maj flugten fra den straf, han er sikker på venter, og så starter eventyret. Der er en umiddelbarhed i fortællingen, hvor den normalt lineære historie i stedet underlægges barnesindets logik og springende sammenhæng. En sommerfugl kan sende fantasien i andre retninger og hvis bare man bevarer sindet åbent og tiltroen på omverdenen intakt, så går det meste som regel godt.

Copenhagen Bombay
Instruktøren Karla von Bengtsson arbejder i en rå animationsstil, der faktisk er ganske detaljerig og fascinerende at se på – og som samtidig giver tilskueren lov til selv at fantasere med – og netop fantasiens frie spil er Tigre og tatoveringers store force sammen med et friskt tonefald og et fuldstændigt fravær af fortænkte manerer. Filmen virker følt til målgruppen snarere end tænkt til samme – og større anbefaling kan en film næsten ikke få.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12