Anmeldelsesdato:18-10-2010
Dakota FanningCherie Currie
Michael ShannonKim Fowley
Stella MaeveSandy West
Scout Taylor-ComptonLita Ford
Alia ShawkatRobin

Besnærende tøserock

Den italienskfødte instruktør Floria Sigismondi er bedst kendt for sine musikvideoer der inkluderer Marilyn Mansons visuelt slående "The Beautiful People" og "Tourniquet", og nu har hun som så mange andre musikvideoinstruktører kastet sig over spillefilm. Det slipper hun mere end helskindet fra. Historien om Joan Jett (Kristen Stewart) og Cherie Currie (Dakota Fanning); de to frontfigurer i pigerockbandet The Runaways som i midten af 70’erne blev forbilleder for tusindvis af tøser med rockstjernedrømme, stiller bl.a. skarpt på dynamikken mellem de fem unge og påvirkelige kvinder og deres mentor/manager Kim Fowley (Michael Shannon), en kendt og berygtet producer, som altid var på udkig efter det næste store navn. Trioen Stewart, Fanning og Shannon leverer ufortyndet rock 'n' roll attitude bestående af lige dele vrede, frustration, sårbarhed og ambition. Det er et drama i lommeformat uden de usmagelige karakterbrister som de fleste musikfilm lider under; nemlig selvmedlidenhed og ulidelig arrogance. Et drama der trods dens minimale fokus formår at hive alt ud af dets emne og levere et vedkommende og visuelt betagende stykke rockhistorie.

The Cherie Currie story?
Joan Jett er utvivlsomt den kendte kvinde i gruppen. Som guitarist og forsanger på fuld tid efter at Cherie Currie forlod bandet i 1977, har hun de sidste 35 år holdt fanen højt for rockelskende piger og Kristen Stewart holder i den grad fanen højt for at hylde ikonets start som kejtet novice, der i ’75 introducerede sig selv for Kim Fowley med ordene "I play guitar". Det er en ovenud lettelse af se Stewart takle andet end forelskede vampyrer og varulve; en lettelse der i takt med Joans musikalske udvikling kammer over til respekt for den blot 20-årige skuespillerinde der i sand rock 'n' roll-stil bringer en nedtonet autenticitet til skærmen. Trods Stewarts glimrende fremførelse og Michael Shannons altid påfaldende tilstedeværelse (denne gang i fuld krigsmaling), er det Dakota Fanning som den blot 15-årige Cherie Currie der stjæler showet. Cherie kæmper med en fraværende mor, en alkoholiseret far og en søster, der plager hende om hjælp, alt imens drømmen om berømmelse fortærer den unge forvirrede kvinde. Filmen hedder givetvis The Runaways og man forledes umiddelbart til at tro at den handler om Joan Jett. I bund og grund er det historien om Cherie det drejer sig om og hvordan hun takler livet som teenrockstjerne. Fanning sparker ganske enkelt mås som den distancerede sexkilling der forføres og manipuleres af Fowley og langsomt destrueres af det pres, der hviler på hende på fra bandets, fra horderne af fansene såvel som fra familiens side.

The Outcasts
Sigismondi har sine prioriteringer i orden. I stedet for at falde for fristelsen til at male en mosaik af 70ernes mange stemninger, vælger hun at fokusere udelukkende på The Runaways fremgang og den snævre periferi omkring dets medlemmer. Man kunne fristes til at tro at det smalle fokus ville efterlade filmen i et vakuum, hvor relevansen for den historiske sammenhæng ville forsvinde i larmen af musik og skænderier. Sigismondis sikre øje for sit materiale forvandler dog det spæde spektakel til en kompakt og relevant fortælling om de outcasts, der turde leve drømmen ud. Hun læner sig op ad sin erfaring som musikvideoinstruktør men forlader sig ikke udelukkende på sit bagland. Stilen er stadig loyal mod den velkendte håndholdte videokunst, som opløfter flere af scenerne til ren magi, men forfalder aldrig til en endeløs række billedmontager. Sigismondi kan have en ny karriere foran sig; det vil så vise sig hvorvidt hun kan begå sig uden de musikalske indslag, der trods de mere fintfølende øjeblikke, filmen overlever på, sparker The Runaways op i et højere gear.

Selvom det er hyggeligt at høre om autenticiteten i de forskellige scener, savner man hurtigt noget mere håndværkmæssig viden. Hvor er Sigismondi mon blevet af? Spring kommentarsporet over og styr direkte til featuretterne "Plugged in: Making the film" og "The Runaways". De er både informative og underholdende.