Anmeldelsesdato:26-10-2010
Channing TatumJohn Tyree
Amanda SeyfriedSavannah Curtis
Richard JenkinsMr. Tyree
Henry ThomasTim Wheddon

Kære Lasse

Tillykke med, at din nye film Dear John blev den første, der på en weekend kunne slå James Camerons almægtige Avatar i de amerikanske biografer. Det tyder jo på, at du har ramt en populær kombination af kendte ansigter og en forfatter, som har en trofast fanskare. Men Lasse, nu er mange solgte billetter jo ikke altid lig med stor kunstnerisk succes. Jeg har ellers altid heppet på dig og dine film, selv når de enten var kedelige (The Shipping News) eller så løst konstruerede, at de var lige ved at falde fra hinanden (Casanova). Du er jo vores præmie-skandinaver i Hollywood, når nu Bille August ikke kunne tåle mosten.

Kære Lasse, derfor piner det mig også, når jeg ser Dear John. Jeg forstår ikke, hvorfor du har tyet til forfatteren Nicholas Sparks, hvis bøger har det med at blive forvandlet til klæge 'weepies', hvor limbodansen om, hvor lavt man kan gå for at få en tåre klemt ud hos tilskueren, ikke synes at have en ende. Har du ikke set The Notebook og A Walk to Remember, før du skrev under? Havde du forsvarlige kunstneriske ambitioner med projektet eller ville du bare gerne være populær? Indrømmet, du har fundet et par charmerende hovedrolleskuespillere i den mere talentfulde Josh Harnett-klon Channing Tatum og Amanda Seyfried, som dådyr får støbt deres øjne efter, men hvorfor så smide al skam over bord i historien? Den er jo både kysk og vulgær på én og samme gang.

Jeg forstår godt, at du gerne vil lave noget samtidsrelevant, og som alle andre i disse år kigger du naturligvis på, hvad krigstjeneste langt fra hjemmet uden et klart defineret formål gør ved unge mennesker, men det gør du jo så alligevel ikke, vel? For du bruger jo bare krigen som et af mange forstyrrende krydderier i historien om den ludende John og hans korte møde med søde Savannah. Han er hjemme på orlov, da de falder for hinanden, men han skal tilbage til krigen – og så kan der ellers komme gang i den glødende brevskrivning. Men Lasse, det får du jo heller ikke rigtig noget ud af udover et par montagesekvenser, hvor hver anden sætning lyder "Dear John". Vi er jo allerede inde i biografen for at se din film, så du behøver ikke pushe titlen yderligere. Der er mange glimrende eksempler på, at en kærlighedshistorie kan fortælles gennem de elskendes breve – tænk bare på A. R. Gurneys "Kærestebreve", men så skal vi jo høre indholdet, ikke sandt?

I stedet, Lasse for pokker, så fylder du sygdom, lidelse og katastrofer på historien, som om jorden skulle gå under i dag. Hans far er autist, hendes gode ven har kræft, angrebet på World Trade Center – det hele kommer væltende i stride strømme for at spænde ben for John og Savannah knapt forløste kærlighed, men det bliver aldrig rigtig alvorligt. Autismen er sådan en slags hyggeautisme, der skaber en ekstraordinær interesse for mønter, kræften er en usmagelig nødløsning, fordi vi skal have vennen skrevet ud af historien, og 9/11 bliver udgangspunkt for et skænderi på samme måde, som hvis det havde været en liter mælk, der var blevet overset på indkøbssedlen. Det er altså ikke samtidsrelevant eller elegant – det er faktisk tæt på frastødende.

Så kære Lasse, nu har jeg set op til dig lige siden Mit liv som hund, og jeg ved jo, at du kan det her. Du har håndteret mentale sygdomme loyalt i Hva' så Gilbert Grape?, du har fortalt store fortællinger som livsskæbner i Æblemostreglementet og du har haft styr på kærligheden mange gange før, men her er der gået spekulation i produktionen, og det klæder dig ærlig talt ikke. Jeg håber, at det blot har handlet om en husleje, der skulle betales – og en anden gang, Lasse, så ringer du bare. Jeg har en ledig sofa, du godt må låne.

Kærlig hilsen

Frederik

Bare nogle trailers