Anmeldelsesdato:29-10-2010
Emilie de RavinAlly Craig
Pierce BrosnanCharles
Chris CooperNeil Craig
Martha PlimptonHelen Craig
Lena OlinDiane Hirsch

Carpe diem, folkens

Med dette skamredne latinske citat har denne anmelder sparet jer for de 120 minutters fumlen rundt i unge destruktive hjerters labyrintiske gange, der udgør kernen i ungdomsdramaet Remember Me; også kendt som "Robert Pattinsons seriøse forsøg på at løsrive sig fra sin altoverskyggende rolle som indebrændte vampyr i Twilight-sagaen". Ikke at rollen her er så langt fra Twilightland; han lider og han klynker over sin fortid, men i Remember Me sidder håret dog ikke altid perfekt, tøjet er nusset og han ryger sørme også. Med andre ord er det en uvasket og krøllet Eddie Cullen med helt andre slags skeletter i skabet, og det klæder ham faktisk ganske glimrende. Han kanaliserer så overbevisende den udeltagende anonyme fyr, der har vældige følelsesknuder at løsne op for, at man i korte øjeblikke får ført tankerne hen på et ikonisk ungdomsidol fra 50’erne ved navn James Dean. Givetvis er frisuren til dels skyld i associeringerne, men trods filmens kvælende sentimentalitet, kan man ikke benægte, at Pattinson kan en del mere end blot at være et dyrket fjæs på millioner af teen-værelser verden over.

Den åh så svære kærlighed
I bund og grund lover filmen en bunke mere end den kan holde. En kærlighedshistorie bygget på en hensynsløs løgn er vel på forhånd dømt til at give bagslag, og kan kærligheden overhovedet overleve, når begge involverede hjerter er smadrede af fortidens slag? Ja, det lyder tungt og klæbrigt, men filmen undgår i første del at spænde ben for sig selv. Tilbagelænet og modstræbende med at uddele for meget information, vækker den hurtigt interessen for Tyler og Allys spirende forhold. Det lugter i starten langt væk af den slags hjertekaprende historier, hvor alt synes nyt, uforudsigeligt og slående romantisk på den klassiske discountmåde: En rodet, men charmerende new yorker-lejlighed, hvor Tyler forsøger at imponere Ally med et hjemmelavet måltid og forbløffende originale ideer. De ægte øjeblikke i filmen varer desværre ikke ved. Som forholdet udvikler sig og de hemmelige hjertesmerter kommer frem i lyset, spreder filmen sine vinger langt ud og afviger i den grad fra det naturlige og troværdige. Her bliver vi blandt andet stillet ansigt til ansigt med Tylers far (Pierce Brosnan), som er en kold og utilnærmelig forretningsmand, der hverken har tid til Tylers tyngede følelser over storebrorens selvmord eller den begavede lillesøsters kamp mod jævnaldrende tøser, der tryner hende for at være anderledes. Allys far (Chris Cooper i en bleg udgave af sig selv) er på mange måder den diametrale modsætning; en far med en lidt for udviklet beskyttertrang grundet det brutale drab på moderen, da Ally var 11 år gammel. Ja, det er hårdt at være et følende og tænkende individ i manusforfatter Will Fetters historie om tab og svigtende kærlighed. Det er endnu hårdere at være vidne til Remember Mes forfald til grovkornet sentimentalisme der ville gøre selv Oliver Stone flov.

Patriotisk kampagne
Gandhis mantra om at gøre noget i dag for i morgen kan det være for sent, runger gennem filmen; fra start af et budskab der er til at sluge fordi det kommer fra en vred ung mand med nihilistiske overbevisninger. Da vi rammer det uventede og aldeles rædselsfuldt påklistrede twist i enden, har budskabet ændret karakter til patriotisk propaganda, der gør brutalt ende på alle de fine ideer og solide mandsmod filmen lagde ud med. Tragisk at det får lov til at gå så galt, men Will Fetters har åbenbart ikke haft nok tillid til egne evner som romantiker og vælger i stedet at gå den selvsmagende Crash i bedene. Usmageligt at begrave et så lovende par som Tyler og Ally i en dynge overflødige karakterer og et svulstigt budskab om at gribe dagen og tilgive fortidens synd og syndere. Det kunne vi sagtens have sagt os selv.

Kommentarsporet er indtalt af fire mennesker, og jo flere på et spor jo værre! Deres kommentarer bliver aldrig rigtig interesante, og samtalen ender oftest i ligegyldigheder. Making of-featuretten er heller ikke sindsoprivende spændende.