CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Bakjwi

Produktionsland:
Sydkorea, USA

Produktionsår:
2009

Manuskript:
Seo-Gyeong Jeong, Chan-wook Park

Producere:
Chan-wook Park
Ahn Soo-Hyun

Fotograf:
Chung-hoon Chung

Klipper:
Jae-beom Kim
Sang-bum Kim

Komponist:
Young-ook Cho

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Pan Vision

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 4 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
12-04-17:
The Handmaiden
31-10-07:
The Host [2006]
02-10-06:
Oldboy [2010]
22-05-06:
Three Extremes
14-01-04:
Sympathy for Mr. Vengeance
24-09-03:
Joint Security Area
11-04-03:
Shiri
 

Læs også...
I temaet 2010s bedste film:
 
The Road
Armadillo
Moon
Mary and Max
Fantastic Mr. Fox
A Single Man
The Social Network
Inception
Det hvide bånd

DVD-specifikationer
Billedformat:
16:9

Lyd:
Dolby Digital 5.1, DTS 5.1

Ekstra materiale:
Trailer
Thirst

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama, Gyser
Varighed:133 minutter
Instruktør:Chan-wook Park
 
Anmeldelsesdato:23-11-2010
Medvirkende:Som:
Kang-ho SongPriest Sang-hyeon
Ok-bin KimTae-ju
Hae-sook KimLady Ra
Ha-kyun ShinKang-woo
In-hwan ParkPriest Noh
Dal-su OhYeong-doo

Blodtørst og moralske skrupler
 
Det er jo så ganske oppe i tiden. Det med forelskede vampyrer, som helst ikke vil bide deres jordiske kærlighed af frygt for at miste det, de har. Det danner grobund for storladne erklæringer i den sejlivede Twilight-serie og paradoksalt nok er det også hovedtemaet i Park Chan-Wooks juryprisvinder fra filmfestivalen i Cannes Thirst, der handler om tørsten efter kærligheden, seksualiteten, blodet og et frit liv. Krydret, naturligvis, med solide doser skyldfølelse og et studie i undergrundstilværelsens både fascinerende og frastødende elementer – alt efter hvilken tilværelse, man bliver taget fra.


Copyright:
Sunrise Film
Efter roller i både Sympathy for Mr. Vengeance og Sympathy for Lady Vengeance er Song Kang-ho tilbage hos Park Chan-Wook i den helt centrale hovedrolle som den katolske præst Sang-Hyeon, der i sit virke med at administrere skyld og soning i det koreanske samfund stræber efter noget større i troens tjeneste. På egen opfordring bliver han sendt til et kloster, hvor man arbejder med en helt særlig smitte, der resulterer i voldsomme bylder og til sidst døden for patienterne på klostret. Sang-Hyeon bliver selv smittet, får blodtransfusioner og dør. Et ganske kort øjeblik. For i blodet har der været noget særligt. Et kick ud over den gennemsnitlige ingefærrod. Sang-Hyeon er blevet vampyr, og det har han det pudsigt nok ikke særligt godt med.

For hvordan er det nu lige, at man kan kombinere hvervet som sjælesørger og menighedens faste forankringspunkt i denne tilværelse med den ublu trang til at suge blod. I Park Chan-Wooks univers tilmed med den krølle på halen, at de voldsomme bylder bryder ud i fuldt flor, hvis ikke blodet strømmer ganske jævnt til den sultne vampyr. I første omgang finder han ro ved en komatøs patient på det hospital, som han er tilknyttet. Patienten skal alligevel kun bruge tilstrækkeligt med blod til akkurat at overleve, så Sang–Hyeon finder kortvarig lise under patientens seng på samme måde som alkoholikeren falder til ro på stamværtshuset, men tørsten buldrer videre, og han er tvunget til at forholde sig til, at han kan blive nødt til at slå ihjel for at slukke branden i hans indre.


Copyright:
Sunrise Film
Seksualiteten får også et skud testosteron under præstekjolen og begæret retter sig mod den utilpassede kone til en af hans barndomsvenner. Hun er vokset op som plejedatter hos den skingre mor og hendes bøvede søn, og da begge børnene nåede i den giftemodne alder, fandt moderen det passende, at de blev gift. Så kunne datteren hjælpe til i forretningen, mens sønnen ikke skulle bekymre sig om den ret beset umulige opgave at finde en frivillig mage. Dette plot er løftet fra Zolas historie om Therese Raquin, der i store træk gennemgår en sammenlignelig skæbne i Paris. Kvinden er ikke overraskende formummet i et zombieægteskab, hvor hun stikker i sig selv i smug for blot at mærke lidt af livet og løber barfodet rundt i storbyens gader om natten under dække af søvngængeri. Ulykkelig – og det pumpende mål for Sang-Hyeons begær.

Således stiller Park Chan-Wook brikkerne op til dramaet i Thirst, der har den finurlige kvalitet, at den kan ses fra en række forskellige vinkler – og den leverer en forskellig, men stort set lige kvalificeret vare uanset hvor man betragter den fra. Park Chan-Wook er en gudbenådet filmfortæller. Det stor klart i Vengeance-trilogien, hvor hovedværket Oldboy er det ultimative markør for det kvantespring, som sydkoreansk film har taget gennem de sidste 10 år. Han mestrer så godt som samtlige genregreb og han tør at blande dem helt uden skyggen af tvivl på sit projekt. Her er både kærlighedshistorie, hævndrama, vampyrfilm og katolsk skyldfølelse i en stor pærevælling med solide doser slap-stick, melodrama og mordmysterium som krydderi – og mirakuløst nok formår filmen at undgå det overdoserede og hysteriske. Den er faktisk rolig, eftertænksom, underfundig og ganske rørende.

Vampyrerne har det langt fra lige så let og episk storslået her, som i de mange andre fortællinger om nattens blodtørstige væsener, og hvis man retfærdigvis skal finde et mere præcist filmisk referencepunkt end den amerikanske popkulturs ganske blodfattige bud på genren, så bør man kigge mod Tomas Alfredsons ligeledes fremragende Lad den rette komme ind. Ikke at de er umiddelbart sammenlignelige, men de er to fortællinger med en genrehistorik fra b-filmens underliv, som er vokset ud af kunstfilmens mindre stringente miljøer. Her er kun de regler, som den forsvarlige kunstner bag kameraet finder på, og hvor den skandinaviske version var køligt afmålt og meget præcis, så er Park Chan-Wook mere generøs og kulørt. Genretraditionen honoreres og brydes i et væk, og som kernen i historien får man en ulykkelig kærlighedstragedie, et dramatisk hævndrama, en fascinerende vampyrfortælling og ikke mindst et interessant portræt af et gennemført moralsk person, hvis hele fysiske væsen pludselig kun eksisterer for at bryde hans hidtidige moralkodeks. Se, det er et dilemma, og i sommervarmen kan det kun anbefales, at man sætter tid af til at finde ud af, hvordan det løses i en af de tre biografer, som Thirst når ud i.
 
DVD-vurdering
Blot en trailer

Ekstra materiale:




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Mordet i Orientekspressen23/11
The Square23/11
Justice League16/11
Rodin16/11
Glasslottet16/11
QEDA16/11
Ballerina9/11
The Killing of a Sacred Deer9/11
Monsieur Verdoux9/11
Den unge Karl Marx9/11
Flere bio-anmeldelser
 
Transformers: The Last Knight13/11
It Comes at Night10/11
The Mummy6/11
Filmen om Kaptajn Underhyler23/10
Baywatch20/10
Wonder Woman16/10
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge9/10
Alien: Covenant6/10
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Med hvad smadrer de kvikke elever Dr. Hathaways hus i slutscenen i Geniskolen?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google