Anmeldelsesdato:30-11-2010
Mike Myersori. stemme Shrek
Antonio Banderasori. stemme Puss in Boots
Cameron Diazori. stemme Princess Fiona
Ian McShaneori. stemme Captain Hook
Justin Timberlakeori. stemme Artie

Midtvejskrise i sumpen

Shrek er lykkeligt gift med sin prinsesse-trold og har tre dejlige troldeunger. Æsel pisker lystigt og nyforelsket rundt sammen med sin elskede Drage – og den altid kårdesvingende og charmerende Bestøvlede Kat fortryller dem alle med fortællinger om dengang, hvor Shrek befriede prinsessen og tog hende med ud i hans sump... "så de kunne leve lykkeligt til deres dages ende".

Således sluttede – nå, ja – faktisk alle de tre tidligere film, så det kommer næppe som en overraskelse, at vi også i den fjerde ombæring Shrek skal følge det åh-så-lykkelige liv til dagenes ende, men gennem en ganske veloplagt indledningsmontage forstår vi, at livet ikke er så lykkeligt alligevel, når det nu er fyldt med stoppede trolde-toiletter, fyldte trolde-bleer og celebrity-hungrende turister, som bare gerne vil have en autograf og et fotografi.

Ak ja, vores elskede trold har en krise med al det familie-halløj, og derfor er han også et påfaldende let bytte, da filmens skurk, undermåleren Rumleskaft (fra Grimms eventyr af samme navn), tilbyder ham en aftale. Rumleskaft får en dag fra Shreks barndom mod at Shrek får en hel dag som rigtig trold, hvor mennesker rent faktisk frygter ham og hvor der er ro i sumpen. Shrek skriver under og nyder sin belønning, men Rumleskaft har naturligvis en bagtanke. Han vil nemlig gerne have kongeriget, og det er kongen og dronningen kun villige til at give ham, hvis han kan hjælpe dem med at hæve forbandelsen over deres datter – og det har Shrek jo allerede gjort, da han med et kys givet i kærlighed reddede Fiona fra tårnet i den første film. Rumleskaft vil med andre ord frygtelig gerne af med Shrek, så han kan tiltuske sig tronen – og da vores grønne hovedperson har boltret sig i frygt og forlystelser en hel dag, opdager han til sin skræk, at Rumleskaft som betaling har taget den dag, Shrek blev født.

Hovedplottet i Shrek den lykkelige er taget direkte fra It's a Wonderful Life, hvor vores hovedperson får mulighed for at opleve, hvordan verden ville være, hvis han aldrig havde eksisteret. For Shrek betyder det, at hverken sumpen, konen eller familien er blevet til noget. Rumleskaft regerer i stedet med sine ækle hekse fra kongens slot, og befolkningen lever i trældom og frygt. Alt er noget rod, men det giver Shrek en mulighed for at møde både Æsel og Den Bestøvlede Kat igen – og naturligvis også Fiona, som han inden for 24 timer skal have lokket et ægte kærlighedskys ud af. Ellers forsvinder han for evigt.

Moralen er lige så tydelig som den er tungt indoktrinerende. Sæt pris på det du har og lad være med at ønske dig mere. En vaskeægte finanskrise-morale, som skal banke lidt mådeholdende realisme ind i hovedet på en ungdomsgeneration. Det er måske nok ganske realistisk, men det åbner i hvert fald heller ingen horisonter for det unge publikum, der sigtes efter. Shrek-filmene har traditionelt altid været gode til at dosere humoren fint til både unge og gamle, men over de sidste to film er der blevet mindre og mindre at komme efter for det voksne publikum, hvis man da lige ser bort fra det generelt lidt komplicerede og abstrakte plot i denne ombæring. Enkelte steder fornemmer man klangen fra de to første veloplagte film – især når man er i selskab med de to kammesjukker Æsel og Kat – og den fine 3D-animation giver ekstra liv til universet, men det kan ikke skjule, at denne omgang føles som en ekstra tur i manegen blot for bifaldets skyld. Der er ikke rigtig nye ting i forestillingen, og mens børnene nok skal være underholdt – også af de glimrende danske stemmer – så må selve Shrek den lykkelige nøjes med en forbeholden anbefaling og en samlet tak for mange gode grin på tværs af de fire fornøjelige film om den grønne trold.

Fire folk på ét kommentarspor er sjældent opskriften på succes, og dette er ingen undtagelse. De hygger sig gevaldigt, mens vi andre får en begrænset oplevelse ud af det. For lidt relevant info og for meget snak. Det samme gælder de fire slettede scener, hvor to af dem nærmest er i forsterfasen, og derfor ikke gør den store forskel.
Featuretten Shrek i rampelyset har dog mere perspektiv, omend den handler meget om Mike Meyers.