Anmeldelsesdato:29-11-2010
Cameron DiazJune Havens
Peter SarsgaardFitzgerald
Jordi MollàAntonio
Viola DavisDirector George
Paul DanoSimon Feck

Old school-charme møder moderne effekter

Jeg har en veninde, hvis mor aldrig har gidet se Star Wars fordi: "Det kan jo ikke lade sig gøre i virkeligheden". Hmmm. Det gælder jo egentlig for ret mange film. Knight and Day er en af dem. Den skal ellers forestille at foregå i den virkelige verden. Tom Cruise er hemmelig agent, og Cameron Diaz er bilmekaniker, og der findes jo både hemmelige agenter og bilmekanikere. Byer som New York, Boston, Sevilla og Salzburg eksisterer også, men Knight and Day er nu ikke mindre fantasy end Star Wars er det. Og den er heldigvis godt klar over det!

Fox Film
Tosset handling
Plottet er komplet latterligt og relativt ligegyldigt. Der er noget med en dingenot, som alle vil have fingrene i. Hvem der er helte og hvem der er skurke er også pænt rodet, fordi filmen synes, det er sjovt at drille os med rollerne og ombytningerne af dem undervejs. Altså lige bortset fra at man overfor Tom Cruise har hyret Peter Sarsgaard til at spille en anden agent – Cruises tidligere partner faktisk – hvilket gør det lidt for nemt at gennemskue, hvem der i sidste ende nok er mest skurkagtig. Måske. Men det gør nu heller ikke så meget. Har man set klassikeren Charade (Som Knight and Day mægtig gerne vil ligne) ved man jo, at det trods de vildeste krumspring i handlingen, nok skal være vores mandlige stjerne, der viser sig at være den heroiske ridder, når filmen er overstået. Sandsynligvis.

Spas sommersjov
Styrken ved Knight and Day ligger til gengæld imellem vores to hovedpersoner, stjernerne Tom Cruise og Cameron Diaz, der her behandler hinanden lidt pænere end de gjorde i Vanilla Sky. Det er temmelig tydeligt, at de faktisk hygger sig ret godt sammen. Cruise er heldigvis lettere nedtonet, mens Diaz nærmest stjæler billedet med sin vanlige afslappede facon og vindende smil. Sammen sprudler de, uanset om de er fanget midt i en heftig actionscene eller i de mere rolige øjeblikke indimellem. Og de vilde opsætninger er der rigtig nok rigeligt af. Desværre vil nogle nok mene. Instruktør James Mangold stoler tilsyneladende ikke på, at publikum ikke vil kede sig, når tingene ikke ramler om ørerne på vores makkerpar, og det er lidt synd, for deres samspil er solidt nok til at kunne holde vores interesse, selv i de 'mindre vanvittige' øjeblikke.

Fox Film
Let og elegant
Der er ikke langt fra 007-universet til Knight and Day. Lokaliteterne er himmelsk lækre, køretøjerne er kræs og slynglerne er tegneserieagtige. Konditionerne er som de skal være i en uforpligtende sommerfilm. Det er nemt at følge handlingen trods filmens eksplosive tempo, og det er næsten umuligt ikke at holde af og med hovedpersonerne, men hvor Bond-filmene har været lige lovligt mangefulde på dialogsiden det seneste stykke tid, er det anderledes morsomt at være i selskab med den fattede agent med masser af overskud og pædagogiske evner og den ofte paniske bilmekaniker på slæb. Tak går til Mangold for at føje lidt stil og klasse til løjerne og for aldrig at drukne actionscenerne i machohørm og overpumpet attitude. Men stop nu mens legen er god: Vi behøver ingen fortsættelse. Vi er fint mætte på Cruise & Diaz i frisk form.

Der er intet ekstramateriale. Intet!