Anmeldelsesdato:08-12-2010
Nick Nolte stemme Butch
Christina Applegatestemme Catherine
Katt Williamsstemme Seamus
Bette Midlerstemme Kitty Galore
Neil Patrick Harrisstemme Lou

007 med pels og ny partner

Tilbage i 2001 – dengang publikummet til denne film ikke engang var født! – stiftede vi første gang bekendtskab med Lou, Butch og Mr. Tinkles. En ny hundeagent, en erfaren hundeagent og en vanvittig kat. Lou er nu blevet chefen, Butch er den gnavne gamle 'mand' og Mr. Tinkles får vi desværre kun fornøjelsen af at opleve i en fantastisk cameo. Mere om ham skal ikke afsløres her. Der er nemlig kommet en ny skurk, men sandelig også en ny helt.

Nu med fine effekter
Tilbage i 2001 var CGI stadig en ny sport. Teknikken var ikke det mest imponerende og 3D var ren nostalgi. I denne film ser det ud som om hundene og kattene virkelig taler med hinanden, mens man ville ønske, at 3D var ren nostalgi. Inden vi kommer på afveje med "hvorfor" og "det gør jo ikke filmen bedre", springer vi bare til plottet. Det er nemlig pænt lige gyldigt, at der er 3D-effekter med i filmen! En kat med seriøse mentale og dermalogiske problemer planlægger at destruere hundenes status som menneskets bedste ven. Hundene prøver at forhindre dette. Sådan!

Diamanter mellem hundeprutterne
Tilbage i 2001 var en nuttet beagle hovedpersonen, denne gang er vores centrum knapt så blødt og elskeligt, men dog stadig lettere menneskeligt: Politihunden Diggs er blevet fyret fra jobbet. Han stoler nemlig ikke på andre end sig selv, men inden man kan nå at sige Martin Riggs, er han i hænderne på hunde-agenturet, hvor han sættes sammen med den erfarne Butch (ham som oplærte hvalpen i 1’eren). Gamlingen kommer seriøst med følgende bemærkning, da tempoet buldrer og alting brager, "I'm too old for this shit." Yep, en replik ment til mor og far (eller folk, som kender Dødbringende våben), og dem er der stadigvæk rigeligt af. Helt unik er er åbningsscenen, hvor selveste Shirley Bassey i bedste Bond-stil synger – fremragende naturligvis – Pink-sangen "Let's Get This Party Started". Det er fuldstændig så herligt som det lyder!

Kun for fans af politi/agent-filmene
Tilbage i 2001 var der gjort nogenlunde plads til de tobenede væsener. De fylder heldigvis ikke så meget i denne. Det er en ren hundefest med en håndfuld – selvfølgelig smarte – katte, en skør due og en masse spøjse tekniske fiduser. Handlingen er nem at forstå og det bliver aldrig uhyggeligt. Det mest ubehagelige er faktisk vores skurk, Kitty Galore, der fordi hun er en skurk i et Bond-lignende univers må holde og ae en hvid pelsklump i favnen, og fordi hun selv er en kat, er det nu en skræmt mus, hun imiterer Bond-skurken Blofeld med. Igen, mor og far vil synes det er enormt sjovt. De små vil nok more sig knapt så meget. Måske ikke det smarteste træk for filmskaberne at lave deres film for kernepublikummets 'chauffører' frem for selve kernepublikummet. Derfor kan man kun håbe, at (den eventuelle?) 3’eren bliver sjov for hele salen – der er masser af referencer at tage fat på, og man fornemmer godt med overskud fra filmskaberne til, at man sagtens kan udholde nye missioner med de firbenede agenter. Så kom bare med den.

Der er ikke meget ekstramateriale at komme efter – slet ikke for de små. En tegnefilm med Grim E. Ulv og Hjulben (aka Wile E. Coyote & Road Runner) og en trailer til den kommende Yobi Bear-film. Alt for lidt. Øv og øv.

Hvem stod for de letbenede Familien Gyldenkål-film i 1970’erne?