Penélope CruzAngelica
Geoffrey RushBarbossa
Ian McShaneBlackbeard
Kevin McNallyGibbs
Sam ClaflinPhilip

Tilbage til rødderne

Den første film i Pirates of the Caribbean-serien var en milepæl for piratfilm-genren, der ellers var gået planken ud og forsvundet i dybet med Renny Harlins velmente, men fejlslagne Cutthroat Island. Med Johnny Depp i topform havde PotC-universet præcis den kombination af klassisk eventyr og moderne ironi, som publikum havde ledt efter – og i den gale Gore Verbinskis hænder blev det forvandlet til kommerciel succes uden lige. Det gav også Verbinski grønt lys til at lave to sammenhængende fortsættelser, så trilogien blev komplet – uden originalens friskhed og med så mange effekter, at personerne forsvandt i billedstormen.

Derfor ligner det en fornuftig beslutning, når man nu har skåret ind til benet og fjernet stort set alt fra universet undtagen Jack Sparrow og Geoffrey Rushs gale Barbossa i et fjerde kapitel, som skal give frisk luft i sejlene. Til gengæld så det på papiret noget risikabelt ud, da den nye instruktør blev Rob Marshall, som godt nok er Oscar-vinder, men hvis største præstationer hidtil har været musicals som Chicago og Nine. Risikoen bærer dog frugt, for så er der på den anden side heller ikke længere mellem en velkoreograferet dansescene og en ditto sværdkamp – og det er netop et ualmindelig forsonende træk, at denne fjerde film finder tilbage på landjorden og lader et godt eventyr og lidt kække replikker udgøre fundamentet.

Målet for skattejagten er Ungdommens kilde. Et sagnomspundet sted, som bliver eftertragtet af hele tre forskellige hold eventyrere. Spanierne er rykket ud i fuld korstogsmundering, den engelske konge har taget konkurrencen op og har indlemmet Barbossa på holdet som kapergast og udstyret ham med et skib samt rigeligt af kongens egne mænd – og endelig er den legendariske Kaptajn Sortskæg og ikke mindst hans iltre datter Angelica på jagt efter chancen for at få livet forlænget. Og midt mellem alle disse står Jack Sparrow og alle hans narrestreger.

Der er ikke mange stille stunder på tværs af de små 140 minutters spilletid, for som sidekick er Sparrow blevet udstyret med Penélope Cruz i rollen som Angelica. Pigen, hvis klosterkarriere han år tilbage har sat en brat stopper for, og som er mindst lige så udspekuleret som han selv. Det fungerer langt bedre end de mere blege Orlando Bloom og Keira Knightley i de første tre film – og Depp og Cruz kunne sagtens udnytte det friske blod, som Marshall får skudt ind i serien, til at blive et fremtidigt filmmakkerpar, en slags Indiana Jones/Lara Croft i piratklæder.
Omkring dem growler Geoffrey Rush og Ian McShane sig igennem de to piratroller, der naturligvis byder på solide mængder overspil – og, fornemmer man i McShanes tilfælde, lidt stramme censurklæder i forhold til den dæmoni, der ligger og lurer i baggrunden. Men ond er han, både overfor skibskokke, havfruer og sågar sin egen datter – og det ligger fint i tråd med, at universet i det hele taget er blevet en del mørkere og dystert end i den første trilogi.

Pirates of the Caribbean: I ukendt farvand er et familievenligt eventyr, der formår den lidt svære balance at fastholde friskheden i et materiale, som vi reelt har set 3 gange før. Johnny Depp er stadig med på legen – og hans veloplagthed er et forudsætning for at serien fungerer – og med den nye konstellation af figurer samt en instruktør, der forstår at holde eventyret i front og effekterne i baggrunden (selv om der naturligvis er tonsvis af effekter), så er interessen for den fortsættelse, som den allersidste scene – efter alle rulleteksterne – lægger op, allerede vakt.