Anmeldt af:Gunnar Holm-Mikkelsen

Anmeldelsesdato:12-01-2011
Vincent LindonJulien
Diane KrugerLisa
Lancelot RochOscar
Olivier MarchalHenri Pasquet

Spændingen stiger i Frankrig

Hvad ville du egentlig gøre, hvis husfreden pludselig bliver brudt af et fuldt-armeret SWAT-team, der bryder døren ind til din lejlighed, midt i maden, og anholder din hustru for øjnene af dig, mens din søn sidder og græder i barnestolen? Formenlig det samme som hovedpersonen Julien i Fred Cavayés debutfilm Alt for hende – skrige i frustration og derefter gå rettens vej. Men når systemet svigter, og hun bliver dømt til 20 års fængsel for et mord, hun ikke har begået, ville du nok ikke gøre som Julien – sælge alle ejendele og dedikere al din tid til at bryde hustruen ud af fængslet. Men det er ikke desto mindre hvad Julien vil.

Camera Film
Det starter ellers så idyllisk. Den erfarne skuespiller Vincent Lindon, en slags fransk Jesper Christensen, spiller Julien, der lever fredeligt som fransklærer og far til lille Oscar. Diane Kruger, der senest gjorde sig bemærket som sexet femme fatale i Tarantinos Inglourious Basterds, er her hyggelig husmor, og den lille kernefamilie minder mest af alt om alle de andre parforhold-familie-rødvin-kammerspilsfilm, vi er blevet vant til fra Frankrig. Men så sker der noget. Julien bliver selvtægtsmand. Hygge-realismen byttes ud med en barsk virkelighed, hvor spændingen stiger i takt med, at forhindringerne bliver større. Instruktør Cavayé bruger alle thriller-genrens kneb for ikke at gøre det let for Julien. For det første skal han bryde sin hustru Lisa ud af et højt beskyttet fængsel. For det andet nægter Lisa at tage sin insulinsprøjte, fordi hun ikke ønsker at leve det liv, hun er blevet dømt til. For det tredje skal Julien på hjemmefronten holde hele sin omgangskreds ude af lejligheden, der nu er plastret til med avisudklip og grundtegninger af fængslet, for ikke at blive afsløret. Uret tikker og spændingen stiger.

Cavayés skriver og debuterer med en film, der er som skabt til Hollywood. 'Alt for hende' er da også allerede to år gammel, når den rammer danske biografer, og en amerikansk version med Russell Crowe og Liam Neeson er klar senere på året. Ligesom med Mænd der hader kvinder, der skulle være klar på amerikansk i 2012, er USA altid klar til at opsnappe og Hollywood'isere europæiske spændingsfilm. Men det er slet ikke nødvendigt. Lindon tager hovedrollen på sig og viser troværdigt, hvor svær en situation han står i. Tydeligst i en nervepirrende scene, hvor han med rystende pistol i hånden tager fat i de lokale gadepushere i desperation for at få flere penge til sit umulige projekt. Her forstår man virkelig, hvor langt ude han er, og at den slags selvtægt kommer med en stor pris. Spørgsmålet er om prisen overstiger belønningen. Helliger midlet målet?

Camera Film
Alt for hende fungerer når den skal, men der er mange spørgsmål, der ikke bliver besvaret, og forventningerne bliver ikke helt indfriet i sidste ende. Juliens mørbankede samvittighed fortjener mere efterspil. At Lisa er blevet dømt så hårdt på baggrund af en række usandsynlige tilfældigheder kan også være en stor kamel at sluge. Specielt når man ikke hører mere til, hvad mordet handlede om. Men Cavayés står alligevel med en stærk debutfilm, fordi den overholder thriller-genrens tre kardinaldyder – spænding, spænding, spænding.

Blot en trailer til filmen.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12