Anmeldt af:Henrik Østergaard

Anmeldelsesdato:29-12-2010
Adam BousdoukosZinos Kazantsakis
Moritz BleibtreuIllias Kazantsakis
Birol ÜnelShayn Weiss
Anna BederkeLucia Faust

Tyskere kan også være lidt sjove

Tyrkisk-tyske Fatih Akin tager med Soul Kitchen sig et frikvarter af de helt store, og et ganske charmerende et af slagsen. Efter de formidable, ambitiøse, men bundalvorlige dramaer, Mod muren (2004) og På himlens kant (2007), er der støjende god stemning i historien om græsk-tyske Zinos’ forsøg på at drive sin restaurant fra faldefærdig til funky, mens uheldene ramler ned over ham. Akins eneste ambition her er at underholde, og det gør han.

Miracle Film
Omkring Zinos har instruktør Akin omgivet ham med en række typiske filmtyper, der gør livet surt for ham. Den temperamentsfulde, men kærlige servitrice Anna. Den aldrende stamgæst Sokrates, som helst drikker, spiser og sover i restauranten uden betaling. En knivglad stjernekok, der er lige så gal som han er genial, og som nægter at servere Zinos’ frosne pizzaer. Zinos’ kriminelle bror Illias, der har fået den fidus, at han ved at blive ansat af Zinos kan undgå fængsel, dog vil han blot lade som om han arbejder. Og til sidst, den afblegede bølle-forretningsmand Thomas, Zinos gamle skolekammerat, som nu dukker op i hans liv med skumle planer i bagagen og Udo Kier som slesk kapitalist i ryggen og pusher sundhedsmyndighederne på Zinos’ langt fra sanitære etablissement. I alt kaosset forsøger vores ven via Skype at redde forholdet til posh-kæresten, som har forladt ham til fordel for et job i Shanghai. Og som det ikke kunne være nok sætter en diskus prolaps Zinos’ ryg ud af spillet. Problemerne er dog ikke noget en gang soul musik kan redde – og ind vælter kunderne.

Klicheerne til trods charmeres man hele vejen af Akins fornemmelse for miljøet og kærlighed til sine karakterer. Godt hjulpet af et velspillende ensemble, der blandt andre tæller altid seværdige Moritz Bleibtreu (Baader-Meinhof komplekset) som broren Illias. Soul Kitchen er med sin fortælling om venskab, kærlighed og livet blandt en lille familie-agtig gruppe en højrøstet og snavset variant af de tyske Heimat-film fra 1950’erne. Akins multikulturelle karakterer sætter mildest talt kulør på den tyske tristesse og 'arbeit macht frei'. Man har et smil på læben filmen igennem, og så bærer man over med, at Akin forsøger at score nogle billige point ved helt unødvendigt at overkrydre sin ellers velsmagende, soulede køkkenret med malplaceret, sløv slapstick. Mere feelgood end lårklaskende morsom, men tyskere kan minsandten også være lidt sjove.

Der er intet ekstramateriale.