Anmeldelsesdato:26-01-2011
Paul RuddTim
Zach GalifianakisTherman
Jemaine ClementKieran
Stephanie SzostakJulie
Lucy PunchDarla

Grin af idioterne

Hvilke ord kan man egentlig hæfte på en film som Dinner for Schmucks? God? Egentlig ikke. Dens oversimple historie om en glat, småkynisk business-fyr (men i virkeligheden en god fyr), der møder en tumpet tornado af ødelæggelse, uden sans for virkelighedens realiteter (men i virkeligheden med ægte følelser) er dømt til at ende i drivende sentimentalitet og en frelst, moraliserende prædiken om, at vi skal være gode mod hinanden, også dem, der er anderledes, for de har også følelser! Men er denne Carell-Rudd-farce til tider også grotesk, smagløs, vanvittig, hylesjov? Fandeme, ja!

Slug en kamel af anstændighed
Paul Rudd er set langt bedre end her, men han gør sit bedste som vores 'helt' Tim, der står til en forfremmelse i firmaet, hvis han magter at sluge en kamel eller to af anstændighed. Chefen elsker nemlig at lege en beskidt, lille selskabsleg, hvor hver gæst medbringer en idiot, som de alle sammen gør grin med. Gør han det, får han jobbet. Tim er ikke meget for det (mest pga. af kærestens indvendinger), men i samme øjeblik han har tænkt sig at skrotte middagen (og forfremmelsen), ind træder skattefunktionær Barry Speck – foran hans bil forstås. Særlingen var i gang med at fiske en død mus op fra vejen til hans 'muse-værker': Reproduktioner af kunstens store værker, f.eks. Da Vincis "Den Sidste Nadver" – blot med en Jesus-mus. Tim har mirakuløst, nærmest som om Gud ønskede det, fundet sin idiot. Derefter må Tim forsøge at redde stumperne af sit liv, da det kommer i nærkontakt med Barry – et uskyldigt udvidende, men omvandrende katastrofeområde, hvilket blandt andet går ud over Tims forhold til sin kæreste.

Idioten redder helten
Dinner for Schmucks er baseret på den franske Le dîner de cons (1998) af farce-specialisten Francis Veber, hvis film og teaterstykker Hollywood i årevis har yndet at genfortælle på amerikansk med skiftende held. Le dîner de cons er en af Vebers klart bedste film, men i hænderne på Jay Roach er den blevet til en kummerlig remake. En afgørende forskel er, at man i Vebers film aldrig ser selve middagsselskabet, og dermed flyttes fokus til forholdet mellem helten og idioten, der ikke bliver ydmyget, men derimod redder helten med sin ærlige venlighed. I Roach’ version er middagen derimod filmens klimaks, som man pga. kraftig forventningsopbygning ved kommer, og som derfor næsten kun kan (og gør det) skuffe miserabelt.
Forestillingen om den komiske lavine af katastrofer, som sammensætningen af en flok særlinge lægger op til, kan sjældent leve op til selve udførelsen. En bugtaler gift med sin dukke, en clairvoyant der taler med døde dyr, en blind fægtemester er bare ikke sært nok. Og ikke særlig sjovt. Filmens tykke, tilsigtede morale er naturligvis, at det er Tim og hans forretningskolleger, der er "schmucks". Men i realiteten er det særlingene, der sættes til skue. Grin af dem, byder filmen op til, for i samme øjeblik at slå sig over fingrene med moralens og skammens spanskrør.

Carells kærlige tumper
På vejen er der dog andre grin at hente. Ofte pga. Steve Carells komiske timing som endnu en af den slags kærlige tumper, han har specialiseret sig i og perfektionerede i The 40 Year-Old Virgin og Anchorman. Men Carells særlige komik, hvis genialitet er, at det konstant ligger på grænsen til det overanstrengende, får det spinkle korthus til at vælte, når den parres med en klæbrig slutning, der i øvrigt kræver, at man selv sluger en kamel eller to. Egentlig samme problem som i Du Almægtige, Evan. At fænomenale komikere som David Walliams fra Little Britain og Jemaine Clement fra Flight of The Conchords dukker op i biroller, men gives alt for lidt plads, gør kun ondt værre.

Det er nogle vældig pudsige featuretter man får som bonus. Den skæggeste er nok den om musene og minimodellerne og hvordan de blev lavet, mens indslaget om 'vinderne' lægger sig ind i stilen fra filmen. Som 'ekstra' er det dog ganske morsomt. Selv de slettede scener.