CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Smukke mennesker

Produktionsland:
Danmark

Produktionsår:
2010

Manuskript:
Mikkel Munch-Fals

Producere:
Meta Louise Foldager
Stine Meldgaard Madsen

Fotograf:
Eric Kress

Klipper:
Carsten Søsted

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
SF Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(14 stemmer)

Læs også...
Anmeldelser:
22-09-16:
Swinger
15-08-11:
Dreng
11-04-08:
Du levende
26-09-07:
Direktøren for det hele
25-04-07:
Der var engang en dreng
07-02-06:
Voksne mennesker
21-10-05:
En kærlighedshistorie [I]
29-08-05:
Anklaget
14-08-02:
Små ulykker
06-05-02:
Sange fra anden sal
 


DVD-specifikationer
Billedformat:
2,35:1

Lyd:
DTS, Dolby Digital 5.1

Ekstra materiale:
2 kortfilm, 2 viralfilm
Smukke mennesker

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama
Varighed:89 minutter
Instruktør:Mikkel Munch-Fals
 
Anmeldelsesdato:25-01-2011
Medvirkende:Som:
Bodil JørgensenIngeborg
Henrik PripAnders
Mille LehfeldtAnna
Sebastian JessenJonas
Mia LyhneVivian
Kurt RavnJeppe

Scrapbog fra virkeligheden
 
Mikkel Munch-Fals debuterer som spillefilmsinstruktør med Smukke mennesker efter i et par år at have underholdt den danske befolkning som filmanmelder på DR2’s filmprogram Premiere. Han fremstod som en selvsikker engageret og observant vært med en ironisk distance og en øjeblikkeligt identificerbar personlig stil. Han var ikke bange for at afskrive den ene film med få kontante bemærkninger, mens han fordybede sig med passioneret kant i en anden. Dette kunne have været en rolle, han var blevet instrueret i at spille, men meget tyder på, at det var selve essensen af Mikkel Munch-Fals’ personlighed – for præcis på samme måde udspiller Smukke mennesker sig for publikum.


Copyright:
Nordisk Film - Christian Geisnæs
Set-uppet er episodisk med løsrevne fragmenter fra fire personers liv. De snirkler sig ind og ud af hinandens tilværelse frem mod det endeløst akavede slutbillede, hvor de fire handlingsspor knyttes sammen i en stor gordisk knude af pinlige hemmeligheder, men trods alt en knude, der binder de ellers frit flagrende personers løse ender sammen til en form for helhed og mening med livet. Det er happy end på trods, og det er vel på mange måder en ganske skandinavisk disciplin. Men hvem er så disse fire personer – udover deres pinlige indbyrdes hemmeligheder af ren seksuel karakter? Det er sværere at svare på, for nok har vi fulgt dem gennem halvanden time, men den ironiserende distance, der entydigt har det bedre med at skitsere kejtetheden og ensomheden på betragterens sikre afstand, gør at vi aldrig kommer ordentligt ned i sækken til de seksuelle frustrationer og den generelle livsafmagt, der driver de fire individer rundt i manegen. Tættest på er vi med Mille Lehfeldts Anna, men udover at det er den stærkeste og mest ekstreme figur på papiret, så skyldes det alene, at skuespilleren bravt kæmper sin figur frem i de mange klaustrofobiske nærbilleder.

Anna har fået konstateret brystkræft og render næsten katatonisk rundt i lamslået erkendelse af, at hun ikke længere er en hel krop. Hun leder efter en vej til at acceptere sit handicap og genvinde følelsen af at være et helt seksuelt væsen. Anders (Henrik Prip) kæmper omvendt med at tøjle en alt for udvendig seksualitet, som allerede har givet blotter-anklager på generaliebladet og som er i fuld gang med at hive tæppet væk under hans familieliv, hvor sønnen Jonas (Sebastian Jessen) allerede har kastet sig energisk op på glidebanen som trækkerdreng på byens mere desperate værtshuse. Endelig rundes firkløveret af med Annas mor Ingeborg (Bodil Jørgensen), der pludselig bliver pensionist og enke på nærmest én gang. Alle søger, alle håber, men ingen af dem tror rigtigt på det, før trådene begynder at filtre sig sammen til det, der ender i slutbilledets både forløsende og næsten ubærligt komplicerede knude.


Copyright:
Nordisk Film - Christian Geisnæs
Der er mange spøjse optrin undervejs i denne generelt sikkert sammensatte scrapbog fra virkeligheden. Vi befinder os i et ikke særligt dansk visuelt udtryk, der bringer minder om svenske Roy Anderssons ultra-kunstige tableauer, og netop den fragmenterede, underspillede form er på en og samme gang filmens force og svaghed. Force fordi Munch-Fals’ har et fænomenalt blik for at afdække hverdagens små pudsigheder i præcise, men absolut kortfattede indstillinger – og svaghed af stort set samme grund, fordi de korte visuelle punchlines ikke levner plads til indlevelse og tilskueridentifikation. Som da Ingeborg i to identiske indstillinger kommer ind i sin entré med blomster på armen. Først fra sin afskedsreception og siden fra ægtefællens begravelse. En fin filmisk finesse, hvor livets cirkelbevægelser understreges, men helt uden mulighed for tilskueren til at komme tættere på figuren Ingeborg. Og sådan udspiller Smukke mennesker sig. Mange fine og finurlige detaljer – og et løbende opdateret katalog over de pinlige øjeblikke, der følger i kølvandet på manglende sociale kompetencer, men uden et ordentligt greb om de personer, som det trods alt havde været klædeligt, at vi var kommet lidt tættere på undervejs i processen, når de nu skal udstilles så voldsomt. Man lærer ikke et menneske at kende ved at læse en scrapbog, men man kan sagtens være grundigt underholdt undervejs.

I sidste ende klinger det samlede indtryk dog for hult, for vi har fat i nogle solide skæbner i denne fortælling. Denne anmelder håber aldrig, at Munch-Fals lægger manererne på hylden, for de er så indiskutabelt en del af hans personlighed og bør derfor også være en del af hans film – og de er i små doser både observante, grundige og dygtigt udført. Men det er de færreste, der kan holde en hel film kørende på ironisk distance og et skarpt blik, og det ender med at udhule de "smukke mennesker", der må trodse så gruelig mange grimme af slagsen for at nå til målet. Det er synd, men kig nu alligevel forbi en biograf og oplev en meget lidt dansk film af en mand, der bestemt ikke laver film, der "ligner alle de andre".
 
DVD-vurdering
Vedlagt udgivelsen er Mikkel Munch-Fals' to kortfilm Ynglinge og Partus, begge fra 2006.
Ellers kan man se instruktøren give sin spillefilmsdebut 32 stjerner som gæsteoptræder i Premiere og se ham interviewe sig selv.
Lidt mere om Smukke mennesker havde dog ikke skadet!

Ekstra materiale:




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (3 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Laura
21-1-2011 09:36
Munch-Fals er en syg homo...

Sikke en gang hø!
21-1-2011 09:35
Mikkel Munch-Fals har begået en latterlig film om en flok syge mennesker, hvis ynkelige liv udstilles perverteret og følelsesløst. Hvad vil du dog med denne film Munch-Fals? Anmelde film kan du heller ikke... Hvad kan de egentlig?

Jake
19-1-2011 00:49
Så den på DR2.
Tænkte ville give filmen en chance på trods af at jeg har hørt den solgte få billetter i biografen
og fik en del anmelder hug.
Var var meget overrasket over filmen på den gode måde
.Rigtig intressant film en som jeg ivertfald ikke glemmer.


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Vi ses deroppe14/6
Stor som en sol14/6
Den skyldige14/6
Sommeren 19937/6
Junglebanden7/6
Jurassic World: Fallen Kingdom7/6
Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5
Skjold & Isabel24/5
Flere bio-anmeldelser
 
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Blade Runner 20492/3
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvor kommer Björk fra, som spillede hovedrollen i Lars von Triers Dancer in the Dark fra 2000?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google