Genre:Thriller
Varighed:91 minutter
Instruktør:Rodrigo Cortés

Anmeldelsesdato:16-02-2011
Ryan ReynoldsPaul Conroy

Dead Man Talking

Mørke. Uendeligt mørke. En mand trækker vejret. Vi er flere minutter henne i Rodrigo Cortés’ spansk-producerede, men engelsksprogede thriller Buried, før det første billede melder sin ankomst på lærredet, for når man er spærret inde i en kiste i Iraks sand, så har man intet lys. Og det er præcis skæbnen for Paul Conroy (fremragende spillet af Ryan Reynolds), en lastvognschauffør, der arbejder for en transport i netop det krigshærgede Irak. I kisten ligger han – og i kisten bliver han i samfulde 95 spilleminutter.

Buried er en højdramatisk, velspillet og ærlig talt sjældent set nervepirrende thriller, der fanger tilskueren i et klaustrofobisk vakuum sammen med sin hovedperson. På trods af at stilen nødvendigvis må være afdæmpet og realistisk, så arbejdes der på højtryk med kreative kameravinkler for at sikre variation og spænding undervejs i Pauls kamp for at finde ud af, hvad der foregår. I fodenden af kisten ligger en mobiltelefon – og da den første panik har lagt sig ringer den. Paul er kidnappet, og der skal betales en større sum penge inden aftenen falder på, for at han kan blive sluppet ud. Men hvis man kan ringe til Paul, kan Paul også ringe ud – og selv om det umiddelbart virker som en let løsning til at slippe ud af det underjordiske fængsel, så er moderne teknologi ikke nødvendigvis den sikre genvej til en redning. Til gengæld rummer den mulighed for menneskelige kontakt – og muligheden for at blive bekræftet i, hvor alene og forladt, man er, når man trods de tekniske virkemidler alligevel har svært ved at få egentlig menneskelighed i røret.

Cortés får med Buried både skabt en drønsikker og ualmindelig velspillet "nail-biter" af en spændingsfilm og et potent menneskeligt drama, hvor vi følger Paul gennem de fem erkendelsesstadier, et menneske typisk passerer igennem, når en dødsdom er afsagt – og filmen er samtidig en subtil, men bestemt ikke tilfældig kommentar på hele den vestlige tilstedeværelse i Irak. På trods af moderne teknologi og storstilede indsatser, så er de egentlige ofre for en krig de usynlige, de civile og de uskyldige. Ganske som Paul i hans kiste langt under den ensartede irakiske sandjord.

Der er interviews med både Ryan Reynolds og instruktør Rodrigo Cortés samt et udmærket Bag Kameraet-indslag og en bunke trailers.