Anmeldt af:Bjørn Andersen

Lucy PunchAmy Squirrel
Jason SegelRussell Gettis
Justin TimberlakeScott Delacorte
Phyllis SmithLynn Davies
John Michael HigginsPrincipal Wally Snur

En lidt for tam komedie

Med filmen Bad Teacher har instruktøren Jake Kasdan forsøgt at gå tidligere komedier som Bad Santa i bedene med humor, som man måske bedst kender fra skolegårdens til tider umodne omgangstone. Alligevel har man ikke turde gå hele vejen, hvorfor filmen lidt strander mellem det groteske og det mere stuerene. På den ene side er filmen for vulgær til et bredere publikum, men på den anden side er den for tam for et publikum, der værdsætter humor under bæltestedet. Jo, der er bryster, sjofelt sprog og moralsk anløbne karakterer, men den vulgære humor får aldrig rigtig frit spil. Filmen tør ikke for alvor chokere og udfordre vores forventninger til hvordan en lærer bør opføre sig. I stedet forfalder filmen i periode til det næsten kedelige.

Et utroværdigt vendepunkt
Cameron Diaz giver den ellers hele armen med sjofle grovheder som den depraverede lærerinde, Elizabeth Halsey, der frem for at interessere sig for sine elever er mere optaget af at skrabe penge sammen til et par nye bryster, så hun kan indfange en rigmand og omsider slippe for at arbejde. Uden skrupler tager Elizabeth blandt andet imod penge fra elevernes forældre for 'ekstraundervisning' og med hang til miniskørter, alkohol og pot er hun ikke just nogen ideel rollemodel for eleverne. Med andre ord er hun ret usympatisk. Desto mere utroværdigt er det derfor, når filmens uundgåelige moralske skift pludselig indtræffer. Det virker ikke tilstrækkelig motiveret, da hendes figur pludselig går fra "bad teacher" til knap så "bad" efter en skoleudflugt, hvor hun beslutter at hjælpe en dreng, som har det svært med piger.

En god rollebesætning
Filmen er dog rigtig godt besat. Diaz er på en gang uforskammet og alligevel charmerende som den sexede lærerinde, der kun har tanke for sig selv. Morsom er også Justin Timberlake, der for alvor er ved at markere sig som et solidt skuespillertalent, her i rollen som den noget naive men velhavende nye lærer, som Diaz’ figur straks kaster sin kærlighed over. Dog stjæler Jason Segel billedet hver gang han dukker op i rollen som den dovne gymnastiklærer, der kan afspore enhver samtale med sjofle hentydninger og konstant insisterer på at flirte trods Elizabeths afvisninger. Endelig leverer Lucy Punch en vidunderlig akavet figur som den stræbende lærerinde, hvis neuroser synes at kunne eksplodere hvert øjeblik det skal være i hendes bestræbelser på afsløre Elizabeth som den uegnede lærerinde, hun rent faktisk er.

Humoristisk potentiale
Alle de gode præstationer til trods så føles Bad Teacher dog noget tam. Idet man har besluttet at begrænse det vulgære – måske for ikke at fornærme alt for mange – har man også prisgivet fundamentet for filmens humoristiske potentiale. Og selvom Diaz gør det godt som den vulgære lærerinde, så sælger filmen ikke karakterens noget firkantede vendepunkt tilstrækkelig overbevisende, og gør det i den henseende svært for en tilskuer for alvor at holde af hende.