Anmeldelsesdato:30-03-2011
Morten GrunwaldOmann
Laura Skaarup JensenKaren
Kurt RavnSvendsen
Laura BroFrk. Høgh
Mads WilleDr. Brandt

De gode intentioner

Gode intentioner er en af de fineste kvaliteter at have som menneske, men i Eksperimentets tilfælde er det simpelthen ikke nok. Og det er synd, for det er i den grad sjældent, at vi får Grønland behandlet i dansk film – og denne gang endda i en historisk film om et slet ikke uvæsentligt, men decideret overset kapitel i danmarkshistorien – nemlig de svære år umiddelbart efter anden verdenskrig, hvor vi som kolonimagt skulle vise, at vi havde styr på den store og mineralrige ø oppe ved Nordpolen. Amerikanerne hoppede og dansede for at få lov til at overtage kontrollen, men den danske regering iværksatte et effektivt 'danskificeringsprojekt' for at få den oprindelige befolkning konverteret til danske mønsterborgere i løbet af få år. Det er en glemt historie, som på trods af, at den ikke emmer af aktualitet, trods alt fortjener at blive fortalt, mens de mange berørte stadig går blandt os.

Derfor er det også så pokkers ærgerligt, at Louise Friedbergs spillefilm om eksperimentet er blevet en træg, støvet og akavet historie om en forstanderinde på det børnehjem, hvorfra eksperimentets umiddelbare ofre skulle finde deres plads i Det Ny Grønland. Man tog straks efter 2. verdenskrig, hvor Grønland var efterladt i en sølle forfatning efter flere tuberkolose-epidemier en række grønlandske børn fra svage eller døde forældre og gav dem til danske plejeforældre. Efter et par år i Danmark blev de flyttet tilbage på børnehjem i Grønland (på trods af at deres forældre måske boede lige rundt om hjørnet), hvor de skulle gå i skole på den danske skole i Godthåb og i det hele taget leve et dansk liv afsondret fra deres familie og den naturlige levevis i området.

Første del af eksperimentet gik sådan set godt nok. Børnene glemte hurtigt deres modersmål og lærte at bære dansk tøj, men problemerne begyndte der, hvor vi også kommer ind i historien, da børnene flyttes tilbage til Grønland, tilbage til deres hjem. Det burde der kunne komme et stærkt og længselsfuldt drama ud af, hvor trangen til at leve et liv i tråd med omgivelserne og det blod, der flyder i ens årer, støder sammen med de klart forbedrede levevilkår og muligheder, som 'den danske tilværelse' tilbyder. Men i stedet har Friedberg lagt fokus på et portræt af forstanderinden, som lever splittet mellem de krav, som det danske styre på Grønland stiller, og det undertrykte moderinstinkt, som trods alt banker om end i 50’er-takt i hendes hjerte. Ellen Hillingsø spiller som altid godt i hovedrollen, men hendes præstation kommer til at stå for alene i filmen, og hun efterlades en smule flakkende i et manuskript, der prøver at komme rundt i alle kroge af hendes liv uden egentlig at få sat skarpt på nogle af facetterne.

Filmen er smagfuldt filmet og i enkelte indstillinger fornemmer man, hvad det kunne være blevet til, hvis man havde turdet blæse konventioner om dramaturgi og klassisk historiefortælling et stykke. Der finder man det drømmende præg, der kunne have spillet spændende sammen med en fortælling om børnene, som jo trods alt var det egentlige eksperiment og som filmen også er tilegnet til. Og i deres fortælling betyder forstanderindens ambitioner og kærlighedsliv trods alt mindre. Så kvaliteterne til trods ender Eksperimentet som et skuffende fejlskud fyldt med gode intentioner, men for gammeldags og støvet til egentlig at vække opsigt. Det virker som om at man af respekt for sit historiske materiale ikke har turdet give los på de mere kreative muligheder i historien – og det fremstår unægtelig som en fejlbedømmelse og en spildt mulighed.

Meget kortfattet ekstramateriale, der blot består af 8 minutters slettede scener i arbejdskvalitet. Her havde en grundig indføring i historien om Danmarks tid som kolonimagt i Grønland været på sin plads.