Anmeldelsesdato:28-03-2011
Frederik Christian JohansenMikkel
Sofia CukicLouise
Hicham NajidHassan
Wili Julius FindsenJonas
Charlotte FichSaras mor

En sidste bøn

Kasper Munk spillefilmsdebuterer efter en række vellykkede kortfilm med den intense og kompromisløse Hold om mig, der nok en gang sætter fokus på børns mobning og de særligt sårbare teenageår, hvor barnesjælen skal forsøge at rumme voksenlivets konsekvenser. Oliver Ussing havde fat i nogle af de samme tematikker tidligere på sommeren i den kulørte Min bedste fjende, hvor fantasien blev kattelemmen for filmens hovedpersoner. Kasper Munk sætter sig til gengæld tungt på hans hovedpersoners chance for at slippe fri af skolegårdens ubarmhjertige magtkamp – og det skaber en stærk, til tider rystende og meget gennemført film, hvis alvorlige efterklange trækker spor med sig længe efter sidste billede har sluppet lærredet.

Sandrew Metronome - Jens Juncker Jensen
Sara er en alvorsfuld pige i en af folkeskolens højere klasser. Forældrene er karrieremennesker og sjældent hjemme, men hun passer godt på sin lillebror og sørger for, at husholdningen i det store hele hænger sammen. Hun er vores hovedperson på godt og ondt, men Kasper Munk vælger at brede perspektivet ud, så vi i stedet for et hierarkisk inddelt persongalleri snarere bevæger os ind og ud af dagligdagen hos en gruppe unge i et særligt betydningsfuldt døgn i deres tilværelse. På den måde rummer Hold om mig strukturelle ligheder med Gus van Sants ligeledes uglamourøse og nøgterne high school-skildring Elephant, som vandt Guldpalmerne i Cannes i 2003.

I Saras klasse går også Mikkel, der er en kvik fyr med en solid forældreballast. Far kører ham i skole, han virker atletisk og nogenlunde kvik i skolen – og så er han i det skjulte lidt vild med Sara. Samtidig hænger han – som selv de kvikke drenge gør – ud sammen med de smarte i klassen, som styres af alfa-knægten Hassan, der hele tiden skal skubbe til grænserne for, hvad teenagelivet kan rumme. Det bliver nu aldrig meget værre end at tale om kvinder med den nyvundne seksualitets vulgære begær og ryge lidt smøger i det lange frikvarter. Mikkel er fascineret af drivkraften og gnisten, men er også underkuet i det forhold.
Endelig har vi Louise, som en gang var klassens populære pige, lidt længere fremme i skoen end hendes klassekammerater og tidligere kæreste med Hassan. Men at være i offensiven kan også give bagslag, og nu er hun kørt ud på et sidespor både i skolegården og ikke mindst hjemme, hvor hendes uansvarlige mor fester hver aften med sprut og skiftende mænd.

Sandrew Metronome - Jens Juncker Jensen
Kasper Munk befolker med andre ord sit univers med en række stereotyper, men af den realistiske og genkendelige type. Succesen ligger derfor ubetinget i håndteringen af disse stereotyper, der bliver behandlet som afrundede figurer med nuancerede karaktertræk og grundlæggende en fælles stræben efter accept og omsorg. Filmens titel skal tages som et helt bogstaveligt og smerteligt nødråb: "Hold om mig", "hjælp mig" – "grib mig, før jeg falder". For i det sikre og trygge velfærdssamfund lurer ensomheden og håbløsheden bag de vidt forskellige facader, når Hassan puster sig op i skolen, når Louise låser døren til sit værelse – og når Mikkel efter skoletid bliver afsløret i den spirende forelskelse i den reserverede Sara og ikke aner, hvordan han skal håndtere pludselig at blive udstillet i noget så privat og følelsesladet. Det bliver vendepunktet i deres liv – et point of no return af tragiske dimensioner.

Hold om mig er blevet en knugende lille sag, stilsikkert eksekveret og generelt godt spillet. Tempoet bliver aldrig forceret, manuskriptet lægger sig aldrig sikkert i læ af genrekonventioner, men tilpasser sig løbende figurernes færden og handlen. Og så lukker Munk efter korte 5 kvarter linsen på kameraet med så klinisk en præcision, at man ikke kan undgå at tage filmen med sig ud af biografen ud i det liv, som for en stor del af målgruppen i en vis udstrækning vil kunne sammenlignes med Sara, Mikkel og alle de andres. Kasper Munk viser en ny tilgang at behandle mobning på film på, og mens dens kompromisløse stil løfter den fri af de små klasser, som med fordel vil kunne se Min bedste fjende, så virker den oplagt til de store klasser og ikke mindst deres forældre, for om noget er nødråbet fra filmens hovedpersoner rettet mod den forældregeneration, der til dels har ladet staten opdrage deres børn i den ultimative tro på et luksussamfund, hvor der altid er nogen til at gribe de svage. Se den, og giv dit barn et stort kram.

Overskueligt ekstramateriale med en bag kameraet-featurette, hvor de medvirkende uden større held forsøger at gøre sig kloge på begrebet mobning, samt et lidt tøvende kommentarspor med instruktøren og producenten. De formår ikke at fastholde de enkelte interessante emner, som kommer op undervejs.