Anmeldt af:Mia Brygger

Lily CollinsKaren
Alfred MolinaFrank Burton
Jason IsaacsKevin
Maria BelloMara
Sigourney WeaverDr. Bennett

Evnesvag Bourne for teens

Nathan er en vred ung mand, der lider af raserianfald og genkommende mareridt om en kvinde, der bliver taget af maskerede mænd. Som Abductions første scene fortæller os, er han også lidt af en vovehals; det skyldes vist til dels hans fars årelange brutale træning af den unge mands kampevner i baghaven. Mens moren ser opmuntrende til. Nathans problem ligger altså ikke i hans fysik, men i hans hjerne. Drengen kan ganske enkelt ikke lægge to og to sammen. Og det kan Abduction for den sags skyld heller ikke.

Logik for burhøns
Et par minutter inde i filmen, fortæller Nathan, at han føler sig som en fremmed i sit eget hjem; som om han ikke kender sine forældre og ikke ved hvem han er. Hans samtaler med sin psykolog, Dr. Bennett (Sigourney Weaver) fører ingen vegne hen, selvom han har gået der i årevis. Læg mareridtet om den mystiske kvinde oveni og gang det med at forældrene Mara (Maria Bello) og Kevin (Jason Isaacs) kun har to billeder af Nathan som barn! Hvordan er det lige at Nathan ikke ser noget suspekt i det? Skal man tro han er dum? Nej, det er han i al fald ikke, for han kan jo slås og gå oprejst, og tilmed føre samtaler med intelligente mennesker. Det er først små 20 minutter inde i Abduction, at tiøren falder, og Nathan indser, at han er blevet kidnappet som barn. Hvordan finder han så ud af det? Ved et meget belejligt skoleprojekt, hvor pigen han sukker efter selvfølgelig bliver hans makker og de falder, endnu mere belejligt, over en internetside, der viser billeder af forsvundne børn, og hvordan de vil se ud i dag. Aha, så fatter han det endelig, og vi andre har allerede mistet tålmodigheden med Nathans idioti og Taylor Lautners horrible træmandsagtige følelsesudladninger.

Det bliver værre endnu
Svagopfattende Nathan er kun den første i en uendelig lang række af stupiditeter, som Abduction vil ha' os til at tro på. Hvis vi ser bort fra en klichepakket dialog og forlorne præstationer fra førnævnte Lautner og især Phil Collins’ datter, Lily, i rollen som kærlighedsinteressen, Karen, er vi efterladt med en historie, der prøver at give os en teen-udgave af en Jason Bourne-film, fuldt udstyret med mænd i sorte habitter og solbriller, der er ude efter Nathan, fordi hans rigtige far ligger inde med vigtige informationer. I Abduction er det nemlig logisk at gå lange omveje for at få fat i de informationer og i stedet for at gå direkte til kilden, bliver Nathan målet for de farlige mænds mission.

Til bunds
Kan man med møje og besvær sluge den historie, beklager jeg at måtte meddele, at der er flere lattervækkende scenarier på vej. For mange til at opremse her og alt for mange til at gøre andet for Abduction end at synke den til bunden af, hvad man burde kunne forvente af en moderne thriller/actionfilm. Er den i det mindste underholdende? Den er tåbelig kedelig pga. kluntede actionscener, der ser ud til at være filmet af en gruppe amatører, plottwists, der er håbløst uoriginale, og sjusket instruktion af Hr. Singleton, der intet overblik har over handlingen og egentlig virker til at have sovet i instruktørstolen. Den værste forbrydelse er dog det spild af talenter som Weaver, Molina, Isaacs og Bello.
Taylor Lautner er og forbliver nu en fejlplaceret skuespiller; måske kunne en modelkarriere, hvor han ikke behøvede at åbne munden eller vise følelser, være en godt alternativ til et liv i rampelyset.