Anmeldelsesdato:05-04-2011
Tuva NovotnyMarie Johansson
Signe Egholm OlsenLouise
Rasmus BotoftJonas
Nastja ArcelUlla
Rosalinde MynsterJulie

Livskrise og frikvarter

Der er noget befriende afslappet over 'pause-projekter'. Flere glimrende film er lavet i ufrivillige pauser på andre og større projekter, og netop fordi det skal gå hurtigt og være effektivt, så kan der opstå en umiddelbarhed og et nærvær, som ellers kan fordufte i nøje planlægning og omfattende redigering. Bedst kendt er Barry Levinsons forrygende Wag the Dog, der kun blev til, fordi instruktørens store sci-fi-projekt Sphere blev forsinket midt i optagelserne, hvor man stod med et helt filmhold og Dustin Hoffman klar.

Nordisk Film - Signe Vilstrup
Sandheden om mænd er en film af samme støbning. Opstået, fordi finansieringen til Nikolaj Arcel og Rasmus Heisterbergs store Caroline Mathilde-film trak ud, og måske netop fordi der var brug for lidt lette anstrøg og hyggelig stemning inden den historiske storfilm gik i produktion. At de to herrer så vælger at kaste sig over intet mindre end "sandheden om mænd" er naturligvis imponerende, men det giver mening. Vi er nemlig ude i et let bearbejdet (selv)portræt af mandens adfærd lige omkring det tidspunkt, hvor fælden klapper med hus i forstæderne, kone og børn. En rejse, som de to bagmænd begge selv har været igennem. Åbningsscenen er allerede 10 år fremme i parforholdet mellem manuskriptforfatteren Mads og hans kæreste Marie. Som udgangspunkt er enhver mand, der bliver træt af at bo sammen med dejlige Tuva Novotny for alvor galt afmarcheret, men Mads får tung sne på skærmen til kærestens tale ved deres housewarming i forstaden – og så er det tid til at tænke sig godt om.

Tonen i Sandheden om mænd er underfundig og bittersød. Det er ikke en komedie – ej heller et romantisk drama, men et sted i midten. En stille eftertanke over mandens flygtige natur tilsat solide doser selvrefererende humor. Det er f.eks. sjovt, at hovedpersonen Mads store hit i livet var manuskriptet til tegnefilmen Rejsen til Zakaya (når nu Arcel/Heisterberg leverede de dynamiske replikker til Rejsen til Saturn), og det er da også lidt pudsigt, at Mads falder for den meget yngre og sværmende kunstnerspire Julie, når nu Arcel til daglig danner par med skuespilleren, der spiller Julie – Rosalinde Mynster. Hvis mor, Karen-Lise Mynster, spiller Mads’ mor, mens instruktørens søster spiller Julies mor. Ak ja, forviklingerne mellem virkelighed og fantasi er mange – og det er netop det charmerende i fortællingen, som desuden får flettet en ikke helt ubetydelig pointe ind om lige præcis det skelet, den fortælleform, der får fiktionsfortællinger til at virke – og måske også styrer virkeligheden.

Nordisk Film - Signe Vilstrup
Således let underholdt får man både lidt generaliserende, men muntert leverede sandheder om at finde til ro i sig selv snarere end at prøve at passe ind i det billede, som enten kæresten eller vennerne har af en – og en legesyg palet af stilarter, filmiske greb og sindsstemninger, hvor især de mange falske filmklip fra de film, Mads har lavet, understreger det legende og befriende afslappede omkring hele projektet – og netop fordi alt er omgærdet af en næsten skødesløs ro og kreativitet stikker de dramatiske højdepunkter knapt så dybt, som de vel egentlig var tænkt, men det tilgives let, når man er godt underholdt.

(- af LB)

De fem slettede scener og nogle minutters fraklip er egentlig ret unødvendige, men sammen med filmens egen trailer udgør de bonusmaterialet. Det føles ikke rigtig som en bonus.

Han blev tilbage i 1941 den første i historien, der modtog 4 Oscar-nomineringer for den samme film. Hvad hed filmen?