Keira KnightleySabina Spielrein
Michael FassbenderCarl Jung
Vincent CasselOtto Gross
Sarah GadonEmma Jung
André HennickeProfessor Eugen Bleuler

I følelsernes vold

Den østrigske kunstner Egon Schiele har malet nogle af kunsthistoriens mest inciterende billeder af forvredne menneskekroppe, der lader til at være fanget i deres følelser og drifters vold. Sådanne følelsesplagede mennesker er Sabina Spielrein (Keira Knightley) og Otto Gross (Vincent Cassel). De spiller to af fire vigtige karakterer i David Cronenbergs nyeste film A Dangerous Method, der delvis foregår i Østrig og den prægtige hovedstad Wien. De to andre karakterer behøver ikke den helt store introduktion – det er henholdsvis Carl Jung og Sigmund Freud – grundlæggerne af dybdepsykologien og vel nok blandt det 20. århundreds største åndspersonligheder. A Dangerous Method er både en historisk film fra begyndelsen af 1900-tallet og et psykodrama, der tager livtag med nogle af menneskesindets komplekse vrangsider.

Ménage à trois
Filmens handling er relativ banal. Den beretter om psykoanalysens fødsel, dens først patienter samt pionererne Freud og Jungs indbyrdes forhold. Filmen kan snildt ses som en intellektuel ménage à trois mellem Spielrein, Jung og Freud. Foruden Otto Gross er disse sammensatte karakterer filmens bærende kraft og altoverskyggende emne. Filmen indledes med melodramtiske optagelser af den hysteriske Sabina Spielrein, der mod sin vilje bliver bragt til Wien i hestekaret. Her midt i kunstens og musikkens mekka skal hun undergå behandling hos den unge psykoanalytiker Carl Jung. Der går dog ikke langt tid før den kølige distance mellem Spielrein og Jung forvandles til glødende begær. De opsluges begge i en kærlighedsrus, der ikke fortærer dem men faktisk kurerer Spielrein. Det er dog ikke kun deres indre følelsesliv, der truer deres nyfundne lykke men ligeledes ydre omstændigheder.

Pæne omgivelser
Den aldrende canadiske mesterinstruktør David Cronenberg er kendt for sine psykologiske film, der søger at hudflette den menneskelige eksistens. A Dangerous Method indføjer sig i rækken af film om martrede sjæle, men den kommer aldrig helt op på samme niveau som filmiske mesterværker om masochistiske kvinder som Liliana Cavanis Natportieren og Michael Hanekes Pianisten. A Dangerous Method er simpelthen for pæn i overfladen og lever i alt for mange sekvenser højt på de smukke omgivelser. Konflikten i filmen virker derfor til tider lidt for kulisseagtig og omgivelserne kompenserer aldrig helt for den manglende handlingsmæssige fremdrift. På et tidspunkt ytrer Otto Gross sit mantra "undertryk intet". Desværre er det netop det Cronenberg lidt er blevet offer for.

Skuespillets kraft
Filmen udmærker sig dog ved sit blændede karakterspil og historiske scenografi. Keira Knightley leverer en eminent præstation som Sabina Spielrein med den ufrivillig komiske russiske accent. Dertil er der mange fremragende tete-a-tete scener mellem Jung og Freud, som blot bekræfter at Viggo Mortensen og Michael Fassbender er to af tidens fremmeste skuespillere. David Cronenberg har med A Dangerous Method præsteret en ganske effen film, der ikke kun skal ses som et interessant studie udi skuespillets kunst men ligeledes som et interessant studie i menneskelivets gedulgte sider, der blev forsøgt afdækket i en periode, hvor storbyens pulserende liv var direkte medvirkende til, at antallet af sindslidende steg på sanatorierne. Filmen er desuden er godt bevis på, hvor meget filmmediet har vendt sig tilbage mod fortidens begivenheder og psykologiske fejltagelser de seneste år.

Hvem af de følgende skuespillere lavede sin lettere afklædte filmdebut i softcore-filmen The Party at Kitty and Stud’s?