Anmeldelsesdato:25-04-2011
Amanda CrewTess Carroll
Augustus PrewAlistair Wooley
Kim BasingerLouise St. Cloud
Ray LiottaFlorio Ferrente
Donal LogueTink Weatherbee

Storebror alene i verden

Det kan ikke være nemt at være Zac Efrons karriere. Efter årerne med High School Musical-filmene, stod virkeligheden for døren og nu skulle man være voksen og lave 'rigtige' film. Det startede lovende med Hairspray og Me and Orson Welles, mens 17 Again var et mindre tilbageskridt. Charlie St. Cloud gør heller ikke meget for at få Efron ud af skyggen af Troy Bolton.

I see dead people
Efron spille den ældste af to brødre i en lavindkomst familie omgivet af rigmandsbørn i Pittoresk, USA. Stedet hvor træerne altid er grønne, havet blåt og ungdommen smuk. Især Charlie St. Cloud, der har fået et stipendium til Stanford og hvis lykke stort set er gjort – indtil han og lillebror en aften bliver involveret i et biluheld og lillebror dør. Mentalt gør Charlie også, og vores historie springer nu fem år frem i tiden, hvor verden med undtagelse af Charlie naturligvis er rykket fem år længere frem.

Hvis du allerede nu sukker af fryd, kan du nemt kaste dig over filmen, men havde du håbet, at dette var filmen, hvor Efron for alvor satte tænderne i en saftig rolle, må du fortsat vente. Han kigger godt nok længselsfuld og lidende ud i horisonten et par gange, men dybsindigt eller interessant bliver det desværre aldrig. Plottet giver os ikke meget af en spændingskurve, og hvad der starter som lummer hyggehistorie om forholdet mellem to nuttede brødre ender som flad thriller om en ungmø, der skal reddes af vores sårede helt, som pludselig vågner op af sin sorg/søvn.

Fesent farvand
Der er ellers god mulighed for at levere fine præstationer i disse rørstrømske og svært sentimentale dramaer, hvor emotionelle traumer dominerer historien. Her er det en ung mand, der har problemer med at give slip på mindet om sin lillebror – i så voldsom en grad at han stadig fysisk kan se lillebroren og lige frem holde ham med selskab. Den slags evner er dog ikke noget man bør skrive på sit cv, og derfor har stakkels Charlie også isoleret sig fra omverden. Problemet er bare at omverden i form af den søde Tess pludselig vælter ind i hans verden, og så skal der prioriteres. Det er selvfølgeligt overdrevet honningsødt, men taget Efrons kernepublikum i betragtning heller ingen dårlig satsning af Zac Efrons karriere. Nu må vi bare håbe at den snart begynder at turde forsøge sig med lidt mere 'farlige' roller.

Instruktør Burr Steers er pænt meget med. Der er både et (uspændende) kommentarspor med ham og han kommenterer lige ledes de slettede scener, der er vedlagt. Men Zac Efron slipper men da heller ikke for. Der er en hel featurette dedikeret til ham og han er tilmed guide på et andet indslag.