Anmeldelsesdato:29-04-2011
Tina Feyori. stemme Roxanne Ritchi
David Crossor. stemme Minion
Jonah Hillori. stemme Hal/Titan
Brad Pittori. stemme Metro Man
Alexandre Willaumedk. stemme Megamind

Blandt skurkagtige helte og heroiske slyngler

Velkommen til Metro City. Hjembyen for Metro Man og Megamind. Ying og yang. Kæk og kikset. To gamle rivaler fra kloder langt væk fra vores egen. Begge nødlandede her som nyfødte, begge opvoksede her og begge huserer her. Fra hver deres side af loven. For mens flødebollen og flottenheimeren Metro Man er blevet hyldet og dyrket siden spæd, har splejsen Megamind ikke haft samme held. Han crashede simpelthen foran nærmeste fængsel og fik bogstaveligt talt en forbryderisk opvækst. Arv og miljø? Lige præcis. For Megamind vil så inderligt gerne være en slem superskurk, men egner han sig overhovedet til det?

Megamisforstået
Havde dette ikke været en animationsfilm kunne det nemt have set utroligt trist ud. For Megamind er en sølle stakkel. Han er en nedtrådt mand. Han har vel nok et stort ego, men alligevel ingen selvtillid, for han er blevet sparket til hele sit liv. Og dens slags mennesker ved vi godt, hvordan lever og nærmest blot udholder deres tilværelse. Også selvom de har blå hud, kæmpe hoveder og er.... animeret. Og man føler vitterligt med Megamind, alene af den grund at han, trods sine konstante syndige planer med Metro City og dens indbyggere, er en ualmindelig sympatisk figur. Han er decideret umulig ikke at elske.

Megahårdt
Megamind er tilmed hele filmen, for kampen mellem Metro Man og Megamind er begrænset, idet den ene af dem hurtigt bliver sat på bænken. Filmen hedder ikke Metro Man vs. Megamind af den simple årsag, at det kun er the underdog der er vigtig for denne historie. De små er oftest mere spændende at følge, fordi det tager dem længere tid at nå toppen end dem, der allerede befinder sig der. Og det ved filmskaberne. Det tangerer lige frem det pædagogisk korrekte, når vores blå anti-helt-skurk må lære, hvordan man behandler sine medmennesker, og hvordan man bør opføre sig overfor pigerne. Ømt, er hvad det er.

Megadejlig!
Megamind er altså ikke rigtig en film for de helt unge, nærmere de store børn, hvis hormoner er begyndt at drøne rundt i kroppen og har fået dem til føle sig som nedtrådte blå rummænd ingen fatter og forstår. At filmen så samtidig underholder på så højt et plan med heftigt tempo og overskud er en mindre bedrift, for det er ikke ofte, at vittig historie, kvikke idéer og fikse figurer kan formes til en velfungerende og helstøbt film, men det er netop lykkedes instruktør Tom McGrath (som var med til at skrive Madagascar-filmene – inklusive spin-off pingvin-serien) og hans ukendte hold af manuskript-forfattere: At skabe en elegant fabel, om det at være anderledes ikke betyder, at der ikke er plads til dig.

Det bedste ved ekstramaterialet er, at det kaldes 'Megamaterialet'. Indholdet i sig selv er standard ekstra. Et kommentarspor – indtalt af producerne – er kun for filmens megafans, mens indslaget om skuespillerne, der har indtalt stemmerne, kan ses af alle. Der er også lidt DreamWorks-reklame for deres andre titler samt nogle forfilm og én slettet scene. Mega bonus måske, men kun mini interessant!

The Square23/11

Hvad er Robocops tredje direktiv?