Anmeldelsesdato:09-05-2011
Lars MikkelsenVictor
Simon LarsenSimon
Amos OdhiamboAmos
Irene KayeriKanini
Arnold OchiengJabali

Fanget i Nairobi

Der er drysset stjernestøv fra Hollywood over Vibeke Muasyas spillefilmdebut Kidnappet i form af vores næsten egen Connie Nielsen, som for en sjælden gangs skyld optræder på dansk – men det passer ganske godt til en produktion, som nok er dansk på papiret, men som fremstår decideret international i udtryk og fortælling. Med en ikke ubetydelig inspiration fra Danny Boyles multi-Oscarvinder Slumdog Millionaire følger vi det afrikanske adoptivbarn Simons rejse fra det lukusuriøse ferie-resort, hvor han er på tur med sin mor og ned i slumforstæderne omkring Nairobi, hovedstaden i Kenya.

Oplægget er enkelt og tilgængeligt. Simon nyder ferieopholdets luksusliv ved poolen og spiller lidt fodbold med de andre børn, da bolden ryger ud over hegnet – ud i virkeligheden. Han følger efter, for bolden har en autograf af Michael Laudrup, og det fører ham ned i den slumby, hvor drengene, som tog bolden, bor. De føres an af den gadesmarte Amos, som egentlig bare har lyst til at spille bold, men han har også gæld ude hos den lokale narkohandler, og hurtigt er Simon viklet ind i et drama på liv og død, mens moderen tilbage på hotellet fortvivlet indser, at sønnike er forsvundet midt i det land, der nok er hans oprindelige fædreland, men som stadig er fremmed og ukendt.

Kidnappet er effektivt fortalt og regulært underholdende for en målgruppe, der har rundet de 11 år, som Medierådet også anbefaler. Der er godt drive over historien, og Muasya giver sig samtidig tid til både at lave mere lyriske mellemsekvenser og scener med mere afdæmpet dramatik, hvor livet og udfordringerne i slumbyen problematiseres uden at der går debatfilm og strikkeklub i skildringen af livet i fattigdom og desperation. Faktisk er en af Kidnappets fineste pointer, skildringen af, hvordan livet leves på trods – helt fra den fattige datter, der både prøver at passe sin syge mor og spæde lillebror, over gadedrengene til den politistyrke, som ret beset ikke er til nogen stor hjælp. Korruptionen trives og filmens klareste kritik rettes mod den statsadministration, som forsøger at efterligne europæiske forhold, men som i sin gennemkorrumperede form blot er med til at forværre armoden og fattigdommen.

Der er således rigeligt at tale om efter filmen, hvor man er villig til at tilgive den et par lidt for lette løsninger fordi det overordnede indtryk er både sympatisk og dynamisk. Der spilles godt i de centrale roller, mens randfigurerne i højere grad minder om de statister, de nu engang også er. ’Kidnappet’ læner sig op af de bedste erfaringer fra dansk børnefilms mest dynamiske øjeblikke og forener det med et internationalt udtryk, som indtil nu primært har været helliget de mere voksne dramaer.

Der er kun en musikvideo og filmens egen trailer vedlagt.

Hvilken filmfigur er Paul Newman blevet Oscar-nomineret for to gange?