Janus Dissing RathkeZack
Mette GregersenSilja
Emma Ibsen-BjergetPia
Nastja ArcelSandra
Jimmy JørgensenSimon

Ramasjang og musik

Der er gang i de danske filmmusicals efter en tørlagt årrække. Simon Staho floppede ganske gevaldigt tidligere på sommeren med Magi i luften, der var ude af biograferne, før plakaterne var blevet hængt op, og derfor er det formentlig med ikke så få nervøse miner, at Hans Fabian Wullenweber nu sender sin satsning på landets lærreder i håbet om, at samarbejdet mellem DR Ramasjang har båret store nok frugter til at få succes.

Da så ualmindelig få mennesker var inde til Magi i luften, så vil det være et fåtal, der kan forundres over, hvor mange ligheder, der er mellem de to projekter. Vi befinder os i et outreret ungdomsunivers, hvor folkene bag kameraet har set Moulin Rouge et par gange for meget, mens de unge foran kæmper for at forene filmskabernes voksne ambitioner med figurernes ungdomsoprørske og forvirrede sind. Heldigvis er der også forskelle. Staho & Co. brugte cover-versioner af kendt dansk popmusik, mens Wullenweber har fået skrevet helt nye sange til Bora Bora. Dermed ryger der noget genkendelighed, og man savner lidt et par indslag med det hitpotentiale, som Magi i luften stort set druknede i.

Til gengæld er Hans Fabian Wullenweber en mere konkret instruktør. Staho er en selverklæret sær snegl, men Wullenweber har vist sig som en effektiv genreinstruktør med godt greb om kombinationen af realisme og genrevirkemidler. Derfor er Bora Bora langt mere tilgængelig, og det bør blive dens fordel. Vi følger den unge Mia, som i sin åbningssang lynhurtigt får os ført ind i sin situation. Hun bor med en kontrollerende mor, der allerede har lagt en karriereplan for den unge pige, som ikke føler sig hjemme hverken i skolen eller i luksuslejligheden. Hun stikker derfor af hjemmefra og finder snart sammen med en flok rebelske unge, der besætter ledige huse og tjener penge ved at udføre trick-tyverier. Ikke ligefrem de mest oplagte rollemodeller på trods af, at de behandler de besatte huse pænt og hverken drikker eller tager stoffer. Faktisk er de nogle helt ordentlige eksemplarer af menneskeracen, der blot stjæler for at tjene nok penge til at købe deres eget ungdomshus. Det hænger så ikke helt sammen med, at de bruger godt af de penge, de stjæler – og derfor formentlig har mere brug for et plejehjem, når de har fået nok penge i kassen.

I gruppen må man ikke være kærester, men det er de naturligvis alligevel, så vi kan få lidt ulovlig kærlighed af den slags, der altid gør sig godt på film og hjælper manuskriptet med at skabe modsætninger og drama. Det hele ender – nå, ja titlen siger i hvert fald noget, og det er i princippet heller ikke så relevant. For det er ikke for plottet, at man skal løse billet til Bora Bora, der er blevet til i et samarbejde med DR Ramasjang, børnekanalen hos statsradiofonien. Man aner det splittede forsøg på at lave en gang kortfattet, børnevenlig musikunderholdning, som berører alvorlige emner som tyveri, løgn og forræderi i øjenhøjde med publikum. Angiveligt voksede projektet fra tv til film, fordi man følte, at man havde mere materiale end til kortfilmens 60 minutter. Det er dog ikke blevet til gevaldig meget mere, for efter en time og et kvarter er forestillingen slut.

Bora Bora er en mere håndfast film end Stahos forsøg i genren tidligere på året, men den er også mindre modig. Den skal såmænd nok få et større publikum, og der er bestemt også gode muligheder for at få en snak med sine unge poder om fordele og ulemper ved den oprørstrang, som melder sig, når forældrene går fra forsørgere til forhindringer – men nogen stor og varig film er det ikke. Der står Wullenwebers drøneffektive debutfilm Klatretøsen stadig langt stærkere – på trods af at de ikke synger.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5