Instruktør:Danny Boyle

Anmeldelsesdato:17-06-2011
James FrancoAron Ralston
Kate MaraKristi
Amber TamblynMegan

Tid til at tænke

Danny Boyle er hurtigt tilbage efter Oscar-hittet Slumdog Millionaire med denne autentiske historie om vildmarkselskeren Aron Ralston, der lever for at være i naturen. Dagligdagen går med at arbejde for at tjene penge og i det hele taget undvige for mange sociale relationer, der kan stå i vejen for hans altoverskyggende passion – at bevæge sig hjemmevant og ofte faretruende nonchalant rundt i Utahs øde klippelandskaber. Således også den skæbnesvangre dag, hvor Aron ignorerer moderens forsøg på at komme igennem på telefonen og styrter af sted på hike.

Fox Film
Enspænderen viser sine sociale færdigheder, da han støder på to kvindelige vandrere og underholder dem et par timer, men længslen efter det ensomme togt ind i bjergene trækker Aron videre i teksten og ind mod det, der skulle vise sig at blive hans livs mareridt – og fødslen til en ny og måske mere moden levevis. For få timer efter afskeden med de to kvinder befinder Aron Ralston sig milevidt fra mennesker med den ene arm solidt klemt fast mellem klippen og tonstung sten. Fanget og forladt – og med ét slag et menneske på vej mod en tilsyneladende uafvendelig skæbne efterhånden som de stort set ikke-eksisterende vand- og madbeholdninger begynder at slippe op.

Danny Boyles drønsikre visuelle stil og elegante anvendelse af musik svigter heller ikke briten i denne ombæring, for da der ikke er meget plot at hente i Ralstons historie, må de filmiske virkemidler i spil for at fastholde interessen og skabe en mere universel fortælling end blot en illustreret grønspættebog om, hvordan man overlever, når klippen har snuppet en arm. Ralstons fastlåste fysiske situation bliver startskuddet til en indre rejse over de par døgn, hvor han befandt sig i tomrummet mellem liv og død. Langsomt, men sikkert på vej mod rejsens og livets ende, bruger den unge mand tiden på – lidt banalt formuleret – at få prioriteterne i orden og indse nogle af livets ægte værdier.

Fox Film
Det er bestemt inspirerende og ganske livsbekræftende, især da han når til den nødvendige konklusion, at enten dør han eller også beslutter han sig for at overleve af alle de rigtige grunde, som er kommet til ham på den indre rejse. Og med blot lidt reb og en både billig og sløv 3-i-én’er ved hånden, så kræver det mod at indse, hvor vejen bevæger sig hen – og ikke så lidt viljestyrke rent faktisk at følge den. Her skifter filmen ganske loyalt overfor virkeligheden gear, og de flakkede drømmesyn, som har fyldt billedsiden, udskiftes med absolut nervepirrende realisme. Ikke for sarte sjæle.

127 Hours har en række indiskutable kvaliteter, men i modsætning til så mange andre af Boyles film, som den deler karakteristika med i forhold til energi, fremdrift og ungdommelighed, så bliver den indre rejse som Aron Ralston gennemgår aldrig helt nærværende for biografgængeren. Nok er vi fastholdt og nok røres man over den genfødsel, som vores hovedperson rettelig gennemgår i filmens sidste tredjedel, men det forankrer sig aldrig rigtig hos os som den store inspirerende fortælling, som det tilstræber at være. Som en lille sitrende energiudladning kan 127 Hours helt sikkert noget interessant – og James Franco fylder den altdominerende hovedrolle ualmindelig fint ud – men vi glæder os også til Boyles næste projekt, som forhåbentlig også formår at blive hængende lidt længere i bevidstheden end denne.

Kommentarsporet er med Danny Boyle, medforfatter Simon Beaufoy og producer Christian Colson, en vældig hyggelig trio man bliver både godt informeret og underholdt af på en og samme tid. Især Boyle er god til at viderebringe interessant fakta om filmens tilblivelse.

Naturligvis er der også blevet plads til slettede scener og featuretter, inklusive et indslag om og med Aron Rolston. Igen også værd at bruge tid på.

Blu-ray’en byder tilmed på noget helt anderledes spændende ekstramateriale, i form af den Oscarvindende kortfilm God of Love lavet af Luke Matheny, som hvis man ellers så dette års Oscaruddeling, vil kunne huske som den charmende unge fyr med det kæmpe hår og den energiske tale.